Autor je teológ a spisovateľ
K azateľ dostal začiatkom tohto týždňa list od Zboru biskupov, v ktorom mu oznámili, že mu odoberajú poverenie vyučovať teologické predmety na štátom zriadenej a platenej Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského.
V očiach biskupov si Prostredník koledoval o takéto rozhodnutie už dlhšie, dvakrát ho pozvali na pohovor, najskôr pre postoj, ktorý zaujal v čase, keď sa apokalyptická sekta Aliancia za rodinu pokúsila zneužiť inštitút referenda v roku 2015 a neskôr, keď musel vysvetľovať, prečo inicioval vyhlásenie teológov a pedagógov fakulty k prípadu Jakuba Pavlúsa, ktorého ECAV prinútila odísť z krajiny za to, že mal na manželstvo také názory, aké sa vedeniu cirkvi nepáčili.

Pre referendum, kvôli Pavlúsovi
V krátkom čase ide už o druhé takéto rozhodnutie cirkevného vedenia, a to napriek tomu, že sa proti tomu ohradili viacerí farári a farárky, veriaci, ako v prípade farníkov Jakuba Pavlúsa, vysokoškolskí pedagógovia i laici, ktorí sa nakoniec farárovi Pavlúsovi poskladali na nový štart v čase, keď sa im narodili dvojičky.
“Naša cirkev sa zrodila z odvahy postaviť sa proti autorite a je povinnosťou všetkých členov našich spoločenstiev o problémoch diskutovať, nie v atmosfére strachu a šikany, ale ako rovní s rovnými, tak ako sa to dialo pri zrode reformácie.
„
Podobných príkladov poznáme v ECAV viac. Pokusy šikanovať farárku Polckovú a farára Ábela z bratislavského zboru pri Veľkom chráme, správy o finančných machináciách a snahách ovplyvňovať verejnú politiku, intrigy, zneužívanie periodika Evanjelický posol spod Tatier na osočovanie a šírenie primitívnych bludov na adresu vybraných teológov, bez možnosti a práva na odpoveď sú iba viditeľnou časťou atmosféry, v ktorej sa ECAV ocitla so súčasným vedením v roku 500. výročia reformácie.
Sám som bol konfrontovaný s otvorenou lžou a zavádzaním cirkevného vedenia v čase, keď sme pripravovali do Večere diskusiu o Pavlúsovom prípade. Napriek mailom a telefonátom s biskupmi, v ktorých sme ich pozývali do relácie, nakoniec neprišli a neskôr si vymýšľali, že sme ich nepozvali.
Byť dnes luteránom
Pre tých, ktorí ECAV nepoznajú alebo ju považujú za akúsi lepšiu cirkev, ako si to často namýšľajú samotní protestanti, je dôležité vedieť, že slovenskí evanjelici prechádzajú jednou z najťažších kríz myslenia a identity od čias príchodu reformácie.
Byť luteránom na Slovensku je totiž taká rodinná záležitosť, takmer všetci sa poznajú alebo poznajú niekoho, s kým sú príbuzní, z čoho vznikla legenda o luteránskej mafii.