Autor je člen autorského tímu Učiaceho sa Slovenska a vysokoškolský pedagóg
Dokument s názvom Učiace sa Slovensko, ktorého návrh bol v marci tohto roku (po takmer ročnej práci autorského tímu) zverejnený na verejnú diskusiu a odborné pripomienkovanie, vyvolal značný spoločenský ohlas.
Do konca mája prišlo na internetovú stránku ministerstva školstva k nemu vyše 4000 pripomienok, podnetov a návrhov najrôznejšieho druhu od jednotlivých občanov, odborníkov, učiteľov, manažérov, organizácií či inštitúcií.
“Nie všetko je možné i potrebné reformovať a už vôbec nie naraz. Preto väčšmi než rýchlosť a netrpezlivé volanie po zmenách potrebujeme kvalitné nástroje zmeny i stabilizácie v rezorte školstva.
„
Všetky však mali jedného spoločného menovateľa: vyjadrovali zainteresovanosť na riešení nahromadených problémov a na zmysluplnej perspektíve nášho výchovno-vzdelávacieho systému.
Vzhľadom na množstvo podnetov a zložitosť problematiky autorský tím (bez ohľadu na iné okolnosti vrátane výmeny na poste ministra) pokračoval v spracúvaní pripomienok a pripravuje finálnu verziu dokumentu, ktorá by mala uzrieť svetlo sveta ku koncu septembra.
Prebehla rozsiahla diskusia
Treba pripomenúť, že dokument Učiace sa Slovensko sa začal pripravovať na základe úlohy vypracovať perspektívny "Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania".
Ten sa dostal do programového vyhlásenia tejto vlády so zámerom stať sa nadstraníckym a celonárodným programom po tom, ako si jeho potrebu uvedomili aj všetky politické subjekty ešte pred minuloročnými voľbami v dôsledku štrajkového hnutia učiteľov.
Keď boli v novembri 2016 (po polročnej práci autorského tímu) zverejnené východiskové tézy dokumentu, problematika výchovy a vzdelávania, resp. školského systému silno zarezonovala v spoločnosti i v médiách.
Ministerstvo školstva zorganizovalo k tézam kampaň konzultácií, odborných diskusií a okrúhlych stolov ako súčasť práce na dokumente, výsledkom čoho bola rozsiahla, 220-stranová verzia (ešte nie definitívna), zverejnená v marci.
Tá okrem návrhu cieľov a opatrení na ich realizáciu (akokoľvek extenzívnych a bez časovej prioritizácie) obsahovala už aj stručnú charakteristiku súčasného stavu a jeho problémov v jednotlivých oblastiach regionálneho, odborného a vysokého školstva.
Je prirodzené, že predstavy a zámery obsiahnuté v takomto širokom dokumente, sa stretli s rozličnými, aj protichodnými reakciami, od oprávnených očakávaní a podpory až po skepsu či odmietanie.
Núdza nebola ani o rôzne nepochopenia, napriek vysvetľovacej kampani v celom procese. Pri zložitosti a rozsiahlosti celej problematiky to sotva mohlo a môže byť inak.
Zmeny, ale premyslené
To, čo Slovensko rozhodne potrebuje v oblasti výchovy a vzdelávania, je začať sa hýbať z miesta. Premyslenými a dobre pripravenými krokmi, niekde postupnými, inde radikálnejšími.