Autor je galerista a spisovateľ
Keď pred vyše dvadsiatimi piatimi rokmi odišiel môj priateľ žiť do Ameriky, hneď prvý večer ho manželka vyslala na nákup, ale vrátil sa s prázdnym košíkom. Mal pritom kúpiť len základné potraviny, mlieko, chlieb, syr, zeleninu. Ale druhov a značiek z každého tovaru bolo tak veľa, že sa nevedel rozhodnúť.
Večer sa udial zázrak, zapli si televízor a uvidel prvé reklamy. Na druhý deň už nakupoval s ľahkosťou. Neskôr začal pri nákupoch rozlišovať kvalitu výrobkov, porovnával, čo obsahujú, sledoval, z čoho sa vyrábajú.
Potom zistil, že značky, ktoré vyzerali ako konkurenčné, v skutočnosti vlastnil rovnaký koncern. Jeho sloboda výberu bola teda iluzórna, ak sa aj rozhodoval medzi značkami, v skutočnosti ho iba spracovával šikovný marketing, ale peniaze tiekli aj tak do tej istej kasičky.
Podobný supermarket, ale politický, máme aj u nás. Zdanlivý pocit, že sa pred voľbami rozhodujeme slobodne a nezávisle, že hľadáme v ponuke politických strán to najlepšie, je v skutočnosti len ilúziou, ktorou nás opantali politici, a tí, ktorí sú v pozadí.