PÍŠE MARTIN KUGLA

Mýty o MiGoch. Ako by mali vyzerať naše nákupy lietadiel

Gajdošov odklad nákupu lietadiel nám dovolí rozmyslieť si, či letectvo vôbec potrebujeme.

MiG-29(Zdroj: WIKIMEDIA/Dmitry A. Mottl/CC)

Autor je politológ a publicista

Naše lietadlá MiG – 29AS sú modernizované, kompatibilné s NATO. Ich životnosť bola predĺžená do roku 2023, s bezproblémovým predĺžením o pár rokov, podľa nalietaných hodín. Že ich prevádzkovaním sme závislí od Ruska je mýtus.

Ich servisovanie, dokonca modernizácie, ponúkajú Poliaci. Dokonca lacnejšie. Vyhrali tender na modernizáciu bulharských MiG-29 nad RSK MiG.

Poliaci totiž využívajú nielen skutočnosť, že v Bielorusku a na Ukrajine je dostatok náhradných dielov, ale fakt, že pri takom celosvetovo rozšírenom type, ako je MIG-29, Rusi skrátka nedokážu ovplyvniť ich distribučné cesty.

Zdroje z armády tvrdia, že príčinou vysokých nákladov a minulých problémov so servisom nie je RSK MiG, ale sprostredkovateľ. Firma Ficovho kamaráta Výboha.

Poliaci, ktorých z túžby závisieť od Ruska nemôže nikto podozrievať, plánujú prevádzku svojich MiGov až do rokov 2028 - 30. Ale u nás je to strategický problém?

Drahé kvôli Výbohovi

Že je prevádzka MiGov drahá, je ďalší mýtus. Náklady nie sú len spotreba a Poliaci vyčíslili celkové náklady na hodinu letu pre ich F-16 podstatne vyššie ako pri MiGoch. Prevádzka a servis západnej techniky sú skrátka drahé (významne nižšie náklady má len Gripen).

Pravdou nie je ani to, že sú nespoľahlivé. Dnes je z dvanástich modernizovaných MiGov v prevádzke jedenásť. Zdroje z armády tvrdia, že príčinou vysokých nákladov a minulých problémov so servisom nie je RSK MiG, ale sprostredkovateľ.

Firma Ficovho kamaráta Výboha.

Faktom je, že do roku 2019, keď končí zmluva s RSK MiG, by sme nedokázali obstarať nové stroje ani bez Gajdošovho predĺženia termínu. Nič nám teda nebráni potom podpísať zmluvu s Poliakmi a pokojne dolietať MiGy do konca životnosti.

A máme dostatok času na rozhodnutie, ako ďalej.

Ak meniť lietadlá, tak nie teraz

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C539T na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C539T na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 674
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 819
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 116
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 291
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 197
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 190
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 729
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 565
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 174

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Moja päťročná dcéra sa neskôr stretne s Weinsteinom, je to takmer isté

Hoci nie som nijako priamo spojený s Weinsteinovým škandálom, cítim sa čiastočne spoluvinným.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Len žiadne konšpirácie

Podporuje a živí ich – síce neúmyselne, ale živí – aj taký Ján Budaj, keď šíri výklady o akomsi pakte Václava Havla s komunistami.

KNIHA TÝŽDŇA

Nemôžem sa stať osožnou inak iba cez pero?

Inakosť bola Timraviným osudom aj voľbou, tvrdí Dana Podracká.

Vyšli do ulíc (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)