Autor je politológ a publicista
Naše lietadlá MiG – 29AS sú modernizované, kompatibilné s NATO. Ich životnosť bola predĺžená do roku 2023, s bezproblémovým predĺžením o pár rokov, podľa nalietaných hodín. Že ich prevádzkovaním sme závislí od Ruska je mýtus.
Ich servisovanie, dokonca modernizácie, ponúkajú Poliaci. Dokonca lacnejšie. Vyhrali tender na modernizáciu bulharských MiG-29 nad RSK MiG.
Poliaci totiž využívajú nielen skutočnosť, že v Bielorusku a na Ukrajine je dostatok náhradných dielov, ale fakt, že pri takom celosvetovo rozšírenom type, ako je MIG-29, Rusi skrátka nedokážu ovplyvniť ich distribučné cesty.
“Zdroje z armády tvrdia, že príčinou vysokých nákladov a minulých problémov so servisom nie je RSK MiG, ale sprostredkovateľ. Firma Ficovho kamaráta Výboha.
„
Poliaci, ktorých z túžby závisieť od Ruska nemôže nikto podozrievať, plánujú prevádzku svojich MiGov až do rokov 2028 - 30. Ale u nás je to strategický problém?
Drahé kvôli Výbohovi
Že je prevádzka MiGov drahá, je ďalší mýtus. Náklady nie sú len spotreba a Poliaci vyčíslili celkové náklady na hodinu letu pre ich F-16 podstatne vyššie ako pri MiGoch. Prevádzka a servis západnej techniky sú skrátka drahé (významne nižšie náklady má len Gripen).
Pravdou nie je ani to, že sú nespoľahlivé. Dnes je z dvanástich modernizovaných MiGov v prevádzke jedenásť. Zdroje z armády tvrdia, že príčinou vysokých nákladov a minulých problémov so servisom nie je RSK MiG, ale sprostredkovateľ.
Firma Ficovho kamaráta Výboha.
Faktom je, že do roku 2019, keď končí zmluva s RSK MiG, by sme nedokázali obstarať nové stroje ani bez Gajdošovho predĺženia termínu. Nič nám teda nebráni potom podpísať zmluvu s Poliakmi a pokojne dolietať MiGy do konca životnosti.
A máme dostatok času na rozhodnutie, ako ďalej.