Ani rok po vlaňajších voľbách v Amerike nie je vôbec jasné, aká rozšírená bola ruská kampaň pred novembrovým hlasovaním.
Problém je o to väčší, že internetové giganty ako Facebook a Google už začali s vymazávaním záznamov, kto z už nefunkčných adries nakupoval politické reklamy. Hrozí, že práve v momente, keď zistíme, akej hrozbe čelí náš spôsob života, prídeme o schopnosť ju odvrátiť.
O čo ide? Americké spravodajské služby už pred voľbami prišli na to, že ruskí štátni aktéri hackovali e-mailovú komunikáciu popredných členov Demokratickej strany, a najpikantnejšie úlovky publikovali cez zdanlivo nezávislé portály ako WikiLeaks.
Cieľ bol zrejmý: ovplyvniť výsledky volieb, najprv len v neprospech Hillary Clintonovej, a neskôr úprimne v prospech bláznivého a víťazného kandidáta Donalda Trumpa, ktorého kampaň bola dlhodobo a mnohorako spojená s poprednými ruskými hráčmi.

Rozdeľuj a panuj
Po čase však vyšlo najavo, že hackovanie bolo súčasťou oveľa širšej snahy ovplyvniť nálady a svetonázory amerických voličov, zrejme v snahe rozvrátiť spoločnosť a oddeliť voličov od elít.
Podľa najnovších zistení Jonathana Albrighta, výskumníka v Tow Centre pre digitálnu žurnalistiku na Columbia University, len na facebooku došlo pred voľbami k stovkám miliónov interakcií medzi potenciálnymi voličmi a na Rusko prepojenými podvodníkmi, o ktorých si nezasvätení mysleli, že ide o obyčajných Američanov.
Nešlo pritom o klasickú politickú inzerciu, ani o okaté snahy presvedčiť niekoho, ale o oveľa sofistifikovanejšie pokusy (napríklad založením populárnych stránok) sformovať alebo potvrdiť názory používateľov facebooku na problematické témy, ako sú nelegálni migranti, moslimovia a šaría, či homosexualita, alebo národ.