Autor pôsobí v Globsecu ako šéf energetického programu
Už pri predstavení plánu zdvojnásobiť kapacitu Nord Stream 1 v júli 2015 projekt Gazpromu Nord Stream 2 (NS2) okamžite narazil na búrku politickej a právnej kontroverzie, ktorá akoby sa odvtedy len zintenzívnila.
Evidentne bol namierený proti princípom nedávno vyhlásenej energetickej únie – solidarite, bezpečnosti dodávok a liberalizácii trhu –, pričom vyvolal hnev stredo- a východoeurópskych tranzitných štátov, ktoré nahlas a verejne zdôrazňovali zreteľné nevýhody, ktoré by priniesol tomuto regiónu.
“Poľské vlády sú najhlasnejšími obhajcami sústavy energetickej únie a kritikmi Gazpromu a jeho energetickej politiky v regióne.
„
Keď už nič iné, Rusi majú cit pre načasovanie, lebo projekt oznámili iba niekoľko mesiacov nato, ako Európska komisia zverejnila stratégiu energetickej únie, takže rýchlo zatienil krátkodychý pocit optimizmu v regióne.
Projekt vyvoláva v Európe spory, lebo víťazstvo jednej strany nutne vyvolá prehru druhej, a porazení v strednej Európe robia veľké vlny. Pre Gazprom to však má logiku, či už perverznú, alebo nie. Motiváciou je ľubovoľná kombinácia namastenia si vreciek Kremľa, oslabenie a získanie páky na Ukrajinu, rozsievanie vnútorných roztržiek v Európe, priamy vstup na lukratívnejšie európske trhy s klesajúcou výrobou, ťaženie z osobitého vzťahu s Nemeckom, nastolenie dôvery v partnerstve s poprednými európskymi energetickými veličinami, vyhýbanie sa riziku tranzitu cez Ukrajinu a zrejme aj ďalších možností.
Tak či onak: pre Gazprom a jeho partnerov by ohlásiť toto rozhodnutie ako priamy ziskový obchod s vlastným významom bolo pokrytecké.
V právnom vákuu
Vzhľadom na existenciu právneho rámca EÚ (Tretí energetický balíček, čiže TEP), vyvstáva otázka právneho kontextu projektu. Komisia NS2 ako offshore podmorský ropovod v teritoriálnych vodách úplne mimo jurisdikcie Únie odsunula do „právneho vákua“, kde neplatia pravidlá Tretieho energetického balíčka.
Takže medzi princípmi Európskej únie a zákonom TEP, s ktorým sa zdá v konflikte, sa nedá vytvoriť priamy právny prípad bez politických podtónov. A bez ohľadu na to, akokoľvek by Komisia bola proti projektu, v rámci ktorého zrejme nie je ochotná prekročiť svoje hranice. Presne tento pocit právnej nejasnosti spolu so silnou politickou opozíciou predlžuje kampaň proti nemu.