Ak dnes niekto prestupuje na islam, sú to najmä mladé Európanky. EGDUNAS RAČIUS skúma moslimské komunity v Pobaltí. Moslimovia sa tu nestali politickou hrozbou. Litva, Lotyšsko a Estónsko majú miesto len pre jedinú hrozbu a tou je tradične Rusko.
Študujete islam a moslimské komunity. Keby nebolo migračnej krízy, váš odbor by zostal za múrmi akadémie, nie?
"Nepovedal by som, že to bola migračná kríza, ale skôr jedenásty september a následná invázia do Afganistanu a vojna v Iraku, čo bolo pre spoločnosť oveľa urgentnejšie. Migrácia, to sa nás tu v Litve netýka. Migranti? Kde sú?"
Téma bola všade naokolo. Nedávno sme videli, ako zapôsobila v českých voľbách.
"Litva povedala, že prijme nejakých relokovaných ľudí. Prijala zatiaľ štyri stovky, z toho tristo už odišlo. Takže naozaj nemáme pocit, že toto je naliehavý problém, že zažívame okupáciu. Ak už, tak sa skôr cítime, že nás opúšťajú, akoby sme boli potápajúcou sa loďou. Vravíme si, Litovčania odchádzajú, teraz ešte aj migranti, ktorých sme zobrali, niečo musí byť v neporiadku s touto krajinou."
Tu sme v podobnej situácii a predsa len samotná vidina utečencov a migrantov dramaticky mení volebné výsledky v regióne, čím to je?
"Mali sme stranu, ktorá hrala utečenecko-moslimskú kartu a stroskotala takým spôsobom, že sa ani do parlamentu nedostala. A to boli predtým vo vládnucej koalícii."
“Keď litovskí Tatári vidia ženy, ktoré prestúpili na islam, nosia hidžáb a chodia do mešity, povedia, že sa len hrajú, to nie je pre nich skutočný islam.
„
Ako to, že sa vám tento typ populizmu vyhol?
"V Litve, Lotyšsku aj Estónsku to má jednu príčinu a tou je Rusko. Nám skutočne Rusko dýcha na krk. Dobre, sú tu Bielorusko a Ukrajina, ale to je iný prípad. Potom krajiny strednej Európy, ktoré sú blízko, ale ešte stále necítia tú akútnu geografickú blízkosť. Ale my Rusku neveríme, pretože si myslíme, že má voči nám agresívne záujmy. Popri tom sa všetko ostatné zdá ako maličkosť."
Kam sa obraciate po pomoc?
"Spoliehame na Američanov, že nás ochránia. A ak povedia, dobre, pošleme lietadlá, ale vy sa k nám pripojíte v Iraku, v poriadku. Ak treba poslať jednotky hoc aj do Severnej Kórey, urobíme to. Všetko pod prísľubom, že nás ochránia pred Ruskom. A na tomto sa zhodujú v podstate všetky strany sprava doľava. Môžu si myslieť iné o penziách alebo dávkach, ale keď príde na otázku Ruska, v tom sú jednotní."
Nie je teda miesto pre viaceré hrozby.
"Je tu pocit jednej urgentnej hrozby: Rusko nás môže napadnúť hneď zajtra. Moslimovia, ktorí od nás odišli do Nemecka, keď sme ich prichýlili? Koho to zaujíma?"
Ako je to s islamom v Pobaltí, ktorý študujete?
"Litva má špecifickú skúsenosť. Moslimovia tu historicky žili nejakých sedemsto rokov. Litovskí Tatári. O tých však nejde, rozhodujúci sú konvertiti, lebo tí predstavujú živý islam. Sú to lokálni ľudia, ktorí prestúpili na islam. A teraz hovoria za islam, ale v mene tejto krajiny. Títo sú najaktívnejší, najviditeľnejší."
Prečo ste z tohto výpočtu vylúčili litovských Tatárov?
"Oni sa o vieru príliš nezaujímajú, majú skôr sovietsku identitu, sú ateisti alebo agnostici. Oni teda islam nepraktizujú. Keby sme vzali do úvahy migrantov, oni by pravdepodobne tiež predstavovali živý islam v nejakej podobe viazanej na ich etnikum. Nie však všeobecný revivalistický islam, ako je to v prípade konvertitov. Oni dnes naozaj predstavujú islam."
Neviem, koho si mám predstaviť. Čo okrem viery týchto ľudí spája?
"Sú to najmä mladé ženy, kto zvyčajne konvertuje. Keď sa rozprávajú o tom, ako sa dostali k islamu, zhodnú sa, že majú podobné skúsenosti, zážitky, pocity."
Pridávajú sa k starším moslimským komunitám v krajine?
"Tatári neuznávajú litovských konvertitov ako moslimov. Máme tu vtipnú situáciu, keď Tatári hlásiaci sa k islamu sa nemodlia a nerobia nič náboženské, sú celkom postnáboženskí. No keď príde na konvertitov, vidia tie ženy, čo nosia hidžáb a chodia do mešity, povedia, že sa len hrajú, to nie je pre nich skutočný islam."
To je zaujímavá otázka, kto je skutočným moslimom. Ten, čo islam praktizuje, alebo ten, čo historicky patrí k etnickej skupine vyznávajúcej islam.
"Áno, pre Tatárov ste moslimom už len tým, že ste Tatárom. Nič moslimské viac robiť nemusíte. Dokonca môžu robiť veci, čo idú proti islamu, napríklad pitie alkoholu, a stále sa cítia moslimami."