SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky
PÍŠE MAROŠ ŠEFČOVIČ

EÚ dáva impulz pre čistú dopravu zajtrajška

Klimatické ciele možno pretaviť do ambicióznych inovácií, vďaka ktorým bude ekonomika viac prosperovať a budú sa tvoriť aj pracovné miesta.

Maroš Šefčovič.Maroš Šefčovič. (Zdroj: TASR)

Autor je podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu

Nejde síce ešte o samozrejmosť, no čoraz častejšie sa v európskych mestách stretávame s čistejšími autami, či už ide o tie hybridné, alebo elektrické. Európska komisia dnes dáva silný impulz práve pre takúto dopravu zajtrajška.

Takzvaný dopravný balík, ktorý patrí pod hlavičku energetickej únie, zahŕňa sériu legislatívnych návrhov s jednoznačným zámerom – aby to bola Európa, kde sa vyrábajú najlepšie, najčistejšie, najkonkurencieschopnejšie autá a kde máme pre ne najmodernejšiu infraštruktúru.

SkryťVypnúť reklamu

Hybnou silou je ochrana klímy

Hybnou silou v pozadí sú klimatické zmeny ako jedna z najvážnejších výziev, akým čelíme. V EÚ pritom doprava zodpovedá za takmer štvrtinu emisií skleníkových plynov a za zníženú kvalitu ovzdušia v mestách. Nasmerovať ju teda na cestu čistejších riešení je imperatív.

Prečítajte si tiež: Šefčovič: Ceny elektriny sú príliš vysoké, chceme to zmeniť Čítajte 

Nejde však o „hru s nulovým súčtom“ alebo jedno na úkor druhého. Ambiciózne klimatické ciele možno pretaviť do rovnako ambicióznych inovácií, vďaka ktorým bude ekonomika viac prosperovať a budú sa tvoriť aj pracovné miesta zajtrajška.

Automobilový priemysel dnes v EÚ zamestnáva 12 miliónov ľudí a na európskom HDP sa podieľa štyrmi percentami.

Na Slovensku na seba priamo viaže vyše 140-tisíc pracovných miest a nepriamo až 280-tisíc. Všetci máme silný záujem na tom, aby zostal jednou z výkladných skríň únie.

SkryťVypnúť reklamu

Technologické preteky sú v pohybe

Ďalší obchodní hráči už takisto nastupujú na nový trend. Napríklad v Číne medzi rokmi 2012 a 2016 vzrástol počet novo zaregistrovaných čistých – čiže nízko - alebo bezemisných – áut z pár desiatok na takmer 350-tisíc. Čínski výrobcovia chcú od začiatku nadchádzajúcej dekády každoročne predať zhruba štyri a pol milióna elektromobilov. Ide o zhruba 20 percent celkovo očakávanej výroby a predaja.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5533 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5533 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  7. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  9. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  8. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  9. Stiahnite si stovky e-kníh
  10. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 282
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 619
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 181
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 6 821
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 657
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 3 266
  7. Crème de la crème po slovensky 3 251
  8. Stiahnite si stovky e-kníh 3 109
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 061
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 913
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sme pripravení na tretiu vlnu pandémie?


a 1 ďalší 1 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 502 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Kritický pohľad Michala Havrana.

Ako vždy v dejinách sme o krok pozadu, vždy v poslednej lavici, zabávajúc sa so susedom.


2 h

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej, ty! – Györe).


20 h
Peter Schutz

Lekárov povolávame neskoro.


19 h
Ilustračné foto.

Spoločnosti Eurolab Lambda niekto požičal pol milióna eur.


20 h