PÍŠE MARTIN KUGLA

Gajdošova historická záležitosť

Nestačí vládny materiál o týždeň odložiť. Transparentne postupovať znamená celý materiál zverejniť a v dôkladnej verejnej diskusii posúdiť.

Minister obrany Peter Gajdoš počas tlačovej konferencie v priestoroch Ministerstva obrany SR.(Zdroj: TASR)

Autor je politológ

Piatková obhajoba nákupu bojových vozidiel predstaviteľmi ministerstva obrany sa zmenila na frašku. Predstavili model, ako chcú obísť európske smernice, znásilniť zákon o verejnom obstarávaní a cez štátnu Konštruktu prideliť zákazky vopred dohodnutým firmám.

Ešte pred voľbami 2016 situácia údajne vyzerala tak, že bojové vozidlá 8x8 dostane Czechoslovak Group (CSG) zbrojára Strnada s derivátom vozila Pandur II. Vozidlá 4x4 mal údajne dostať Kerametal s vozidlom Aligátor II. Potom v pozadí nastalo preskupenie síl.

Prečítajte si tiež: Gajdoša si pre zvláštny nákup transportérov predvolal Kiska

Posledné informácie hovoria, že prvý nákup získala Slávia Capital blízka SNS. S tým, že nákup derivátu Patrie AMV prejde cez Konštrukta Defence (čo je konštrukčná kancelária, nie výrobný podnik) a výstup bude v subdodávkach.

A CSG údajne má dostať nákup vozidiel 4x4. Tá nikdy podobné vozidlá nevyrábala, ale dnes už promuje Aligátor II pod svojou značkou MSM Group a predstavila tiež vozidlo Husar.

Mimoriadne štedrý koláč

Na nákup vozidiel 8x8 ministerstvo vyčlenilo o polovicu až dvojnásobne viac a pri vozidlách 4x4 viac než dvojnásobne viac prostriedkov ako pri podobných nákupoch v zahraničí. Je to veľmi štedrý koláč.

Na Slovensku sú utajené aj úplne bežne na webe dohľadateľné takticko-technické parametre vozidiel. Cieľom je zabrániť verejnosti posúdiť, akú hodnotu za peniaze kupujeme.

Generálny tajomník služobného úradu ministerstva obrany Ján Hoľko navrhovaný model obstarania vozidiel 8x8 formou spoločného vývoja s fínskym partnerom obhajoval, akoby to bola jediná možnosť vysokého zastúpenia slovenského zbrojného priemyslu (spomínal 70 - 75 percent domácej výroby).

Je to manipulácia. Podiel zapojenia domáceho priemyslu je totiž úplne bežnou požiadavkou v tendroch, dodávateľ tiež štandardne poskytuje domácemu priemyslu tzv. offsetové programy, často vo výške sto percent a viac.

Na porovnanie - v českom tendri na BVP súťaží viacero firiem a každá má so štátnym podnikom VOP CZ podpísanú zmluvu o spolupráci v prípade výhry.

Ďalej v prípade offsetových programov je ich bežnou súčasťou aj technologický transfer. Aké nové technológie však získa Slovensko v tomto obchode? Získame schopnosť výroby najnovších kompozitných pancierov? Kľúčových prvkov elektroniky? Vymeníme konečne výrobu sovietskych zbraní za moderné západné vzory?

Alebo sa za frázou „70 percent zapojenie slovenského priemyslu“ skrýva len obdoba montážnej dielne? Nevedno.

Síce draho, ale zato zle

Takto nedôjde len k zmanipulovaniu výberu a predraženému nákupu. Oveľa väčší problém je inde.

Ešte aj mocnosť ako USA množstvo detailov nakupovanej výzbroje vôbec neutajuje, verejné sú dokonca mnohé výsledky skúšok. Dokonca ruská vláda nemá problém zverejniť podrobný obsah a ceny pri modernizácii strategických ponoriek.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C55AZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C55AZ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 939
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 157
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 765
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 111
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 422
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 300
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 189
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Ešte že vieme prehrávať (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na utorok

AUTORSKÁ STRANA BEATY BALOGOVEJ

Na ceste k slobode mnohí padli na kolená

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

STĹPČEK MÁRIUSA KOPCSAYA

Dá sa ešte veriť v nemeckú spoľahlivosť?

Stabilita Nemecka je pre celú EÚ rozhodujúca. Vedia to aj aktéri rozhovorov.

KOMENTÁR TOMA NICHOLSONA

Republikánska daňová reforma si berie na mušku chudobných

Návrhy by eliminovali príspevky na zdravotné poistenie, aby kompenzovali zníženie daní pre bohatých.