ROZHOVOR S VINCENZOM SUSCOM - FÓRUM

Trump je presne taký ako Berlusconi

Je výrazom odporu divákov televízie, vzburou brucha proti hlave.

Taliansky sociológ Vincenzo Valentino Susca pôsobí na Univerzite Paula Valéryho v Montpellieri a spolupracuje s Centrom súčasných štúdií na Sorbonne. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

Politici ako Trump či Macron nás pripravujú na novú spoločnosť, ktorá sa bude z veľkej časti odohrávať na sociálnych sieťach, tvrdí sociológ a teoretik médií VINCENZO SUSCA. Do Bratislavy prišiel v rámci Stredoeurópskeho fóra.

Ste na sociálnych sieťach?

Mám facebookové konto, som na Whats App a na Telegrame. A mám zo sociálnych sietí trochu strach, pretože mi to zaberá veľa času, zabáva ma to. Ale rozumiem, že dnes tam žijeme. V prvom rade sme tam a až potom vo fyzickej realite.

A predsa sa musíte nútiť, aby ste nestrávili na sietiach priveľa času.

Odmietam robiť rozdiel medzi „skutočným“ a „fejkovým“ svetom. Žijeme v celostnom svete, ktorý zahŕňa viditeľné aj imaginárne. Dnes spôsob, akým sme v spoločnosti, sa odohráva predovšetkým v tejto rovine.

Hovoríte o mediácii existencie, čo to znamená?

Od 18. storočia kaviarne, bary, salóny, noviny spôsobili, že masy postupne získali scénu, na ktorej žijú médiami. Tento proces sa po troch storočiach završuje. To znamená, že naše bytie v spoločnosti je prenášané médiami.

Je teda dnes možné mať spoločenský život mimo týchto médií?

Samozrejme, je to možné, no takýto človek je amputovaný. Ak si dnes niekto myslí, že bez prostriedkov komunikácie je slobodnejší a nezávislejší, v skutočnosti je to presne naopak.

Čiže médiá sú len znázornením toho, ako sa jeden k druhému vzťahujeme?

Mohli by sme povedať, že každé obdobie má svoje typické médium. Teda formu komunikácie, ktorá organizuje spoločnosť. Bola tu kultúra počúvaného slova, písaného slova čiže knihy, televízia, teraz sú to internet a sociálne siete. Aj v období počúvania ste mohli byť nemým, v časoch kníh analfabetom... Môžete sa odpútať od kultúry kníh, no o to viac ste od nej závislý. Ľudia, ktorí nečítali a nepísali, záviseli od elít. Ak sa teda rozhodnete dnes zostať mimo, systém je vystavený okolo vás a manipuluje vami.

Trump, Grillo, Macron to sú karnevalové masky, príšerné masky, ktoré hovoria o nevoľnosti a zániku, no nedokážu verejnosť odprevadiť k riešeniu.

Okolo nových médií je dnes veľa nedôvery a strachu. Vy sa nebojíte?

Mojou úlohou je len konštatovať realitu, aká je, a interpretovať ju. Preto hovorím, že epocha „cogito ergo sum“, myslím, teda som, je vyčerpaná. Táto myšlienka sa totiž zakladala na predstave, že jednotlivec je oddelený od tých druhých a koná nezávisle od druhých. A to za pomoci abstrakcie. Keď čítate, prichádzate do kontaktu s vecami prostredníctvom abstrakcie.

Ale elektronická kultúra je niečím iným. Hranice medzi jednotlivcom a inými sú zredukované na minimum. Jednotlivec žije v podmienkach závislosti, epocha autonómie sa skončila. Sme závislí od všetkých ostatných, od tohto (ukazuje mobil) a od tých, čo tam sú, poznajú náš život a tlačia na nás, aby sme im odpovedali. Závislí od techniky, od televízie. McLuhan povedal niečo také dávnejšie, že sme vyložili von náš centrálny nervový systém.

Čo tým myslíte?

Poznáte naspamäť číslo svojho manžela, rodičov, priateľov? Sú tu (ukazuje mobil). Čiže sme delegovali časti nás samých na techniku a tým sme od nej závislí. Skončil sa čas separácie jedného od druhého a abstrakcie. Spomeňte si na da Vinciho vitruviánskeho človeka. Individualita, muž, blondín je mierkou všetkých vecí. Teraz však žijeme v prepojenom svete. Spojenie však nie je to správne slovo, ide o účasť.

Dnes je celý svet myšlienok zredukovaný na riešenia. Všetci chcú riešenia a najlepšie, ak sa dajú stiahnuť do mobilu ako appka. Čo takémuto svetu ponúka sociológia?

Ja a minorita sociológov si myslíme, že riešenia nie sú. Žijeme v tragických časoch. Viete, aký je rozdiel medzi drámou a tragédiou? Tragédia nemá riešenie. A taktiež si nemyslím, že sú to elity, kto by mal ľuďom vnucovať riešenia. V každodennom živote je poznanie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C55K3 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C55K3 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Donald Trump


Článok je zaradený aj do ďalších tém Sociálne siete

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

Neprehliadnite tiež

Faktúra z vlastnej hlavy? (Mandor)

Mandorova karikatúra na piatok

SME 25 rokov

Rok 1996: Sledovali nás a odpočúvali

Denník SME bol pre Vladimíra Mečiara od začiatku ako červená muleta pre býka.

SME 25 rokov

Rok 1996: Samoliečenie Slovenska

Tiene tohto obdobia doliehajú až do súčasnosti.

Komédia na súdoch: prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme – ako súdruhovia z NDR – urobili chybu.

STĺPČEK MÁRIUSA KOPCSAYA

Superstratový Aurel

Neefektívny spôsob, akým využívame projekty z oblasti IT, je všeobecne známy.