Autor je evanjelický teológ
Minulotýždňové avízo ministra kultúry o novej úprave financovania cirkví opäť otvára diskusiu, ktorá pri štvrťstoročnici republiky už mala byť dávno vyriešená. K tomu štyri poznámky.
Európske štáty, v ktorých evanjelické cirkvi z historických dôvodov pretrvali ako tzv. štátne cirkvi, postupne tento typ usporiadania opúšťajú. Pochopili, že tento status je pre nich v modernej spoločnosti príťažou.

Na Slovensku sme v otázke vzťahu cirkví a štátu svedkami opačného trendu. Zmluvu SR s Vatikánom a ňou vyvolanú zmluvu s ostatnými cirkvami a náboženskými spoločnosťami možno síce chápať ako kompenzáciu cirkví za štyridsaťročné perzekúcie komunistickým režimom. Zároveň tu však vznikol právny nástroj, ktorý prináša ovocie v podobe čoraz hlbšieho mocenského prepojenia štátu a cirkví.
Aj nový zákon o pokračujúcom financovaní cirkví štátom je len dôsledkom týchto zmlúv. Najpríznačnejšie v tomto ohľade sú opakované vyjadrenia premiéra, že Slovensko je katolícka krajina. Navodzuje tým dojem, že katolíci sú pre neho čímsi ako štátotvornou konfesiou.