ÚS i s rozhodnutím Ústrednej komisie pre referendum dal distribuovať referendové lístky s tromi otázkami. Minister vnútra Krajči s požehnaním vlády a premiéra sa tak podľa všetkého dopustil trestného činu marenia priebehu referenda. Takýto vývoj môže vyústiť prakticky len do jedného stavu - záujem a možnosť občanov rozhodovať o svojom osude referendom sa v budúcnosti priblíži k nule.
Napriek tomuto konštatovaniu je i odporúčanie opozičných strán jediné možné - prísť do referendovej miestnosti, vyžiadať si lístok so štyrmi otázkami a ak im okrsková komisia ponúkne lístok s otázkami tromi, odmietnuť takúto spoluúčasť na podvode. Inak sa totiž konanie ministra vnútra a okresných orgánov štátnej správy nedá nazvať, hoci register podozrení trestnej činnosti G. Krajčiho a prednostov okresných úradov je oveľa širší.
Pri súčasnom priebehu a marení priebehu referenda však ide aj o niečo iné - štátna moc si v reálnych podmienkach odskúšava model priebehu a manipulovania priebehu budúcich parlamentných volieb. Prakticky v teréne a naživo si odskúšava, ako reagujú opozičné strany na protizákonné kroky vládnej koalície, zisťuje si, ako reaguje spoločnosť a verejná mienka na bezprecedentné obmedzovanie demokratických práv a slobôd občanov. Pre vládnu koalíciu je takisto potrebné vedieť, ako reaguje Ústavný súd pod bezohľadným politickým tlakom a či je schopný vyjsť v ústrety politickej objednávke. Vláda si potrebuje vyskúšať, čoho je schopný minister vnútra a vyčistená štátna správa, do akej miery sú obranyschopné samosprávne orgány. A to všetko sa deje v čase, keď súčasná moc ešte vysiela aké-také signály do zahraničia, že má záujem o aké-také demokratizačné zmeny v SR... Na budúci rok - po očakávanom a pravdepodobnom integračnom neúspechu Slovenska - môžu byť ohľady na mienku zahraničia oveľa menšie.