Autori pôsobia v Ústave verejnej politiky FSEV Univerzity Komenského
Slovenské mestá vlastnia viac ako 180 firiem. Tie zabezpečujú dopravu, čistenie verejných priestranstiev, starosť o mestskú zeleň a parky, verejné osvetlenie či zber odpadu.
Mnohé služby si mestá objednávajú od dodávateľov, vysoký počet vlastných firiem však ukazuje, že mestské podnikanie je podceňovanou, ale dôležitou a komplikovanou súčasťou nášho života.
Komplikovanou preto, lebo ich manažment nie je triviálny a ide o akéhosi mačkopsa: nemajú byrokratické hierarchické usporiadanie a zároveň zvyčajne nečelia tlakom trhu a ich výstupy sa neposudzujú len podľa výšky zisku.
Primátor a poslanci majú na ne nepriamy vplyv a to cez výber ich vedenia – riaditeľa a členov kontrolných orgánov.
Verejnosť sa na vedenie takýchto firiem pozerá pomerne negatívne, často ich hodnotí ako trafiku. Približne každý druhý občan si myslí, že pri obsadzovaní pozícií riaditeľov a členov dozorných rád v mestských firmách rozhoduje korupcia a klientelizmus. Ukázal to prieskum Transparency International Slovensko z roku 2011 (novší neexistuje).
Ak je hlavným kritériom výberu lojalita, a nie kvalita, hrozí, že zákazky takejto firmy budú predražené, trávniky nepokosené, osvetlenie bude vypadávať a výška sumy za odvoz odpadu zbytočne narastať.
Vedenie firiem sa profesionalizuje
V Ústave verejnej politiky FSEV UK nás preto zaujímalo, kto sú šéfovia mestských firiem – profesionálni manažéri, politickí manažéri alebo len spriaznené osoby tých, ktorí majú v rukách verejnú moc?