Autor je environmentálny analytik, pôsobí na Inštitúte environmentálne politiky pri Ministerstve životného prostredia SR
Debata okolo zvýšenia skládkovacích poplatkov za odpady trvá už niekoľko rokov. Asi každému, kto sa téme trochu venuje, je jasné, že pokiaľ bude pre obce lacnejšie a jednoduchšie odpady skládkovať než triediť, tak sa situácia tak skoro nezmení.
Považujeme za dôležité presnejšie vysvetliť niektoré body schvaľovaného „skládkovacieho zákona“. Navrhovaná zmena zákona v prvom rade nezavádza nový poplatok. Idú sa iba zvyšovať už dnes zavedené poplatky za uloženie odpadu na skládky, ktoré sú jedny z najnižších v EÚ.
Priamy súvis medzi zvýšením poplatkov za uloženie odpadov na skládku a znížením miery skládkovania existuje a je preukázaný. V analýze Ako menej skládkovať sme citovali približne tridsať štúdií publikovaných v recenzovaných akademických časopisoch, ktoré zisťovali reakciu množstva skládkovaného odpadu na zvýšenie poplatkov. Takmer všetky tento vzťah potvrdili.
V zásade platí, že pri zvýšení nákladov na skládkovanie o 10 percent klesne množstvo odpadu približne o jedno percento. Zníženie navrhovaných sadzieb by preto neviedlo k požadovanému efektu nižšej miery skládkovania.
Obce môžu získať peniaze
Inštitút environmentálnej politiky plánuje monitorovať a vyhodnocovať prínosy zvýšenia poplatku. Aj z toho dôvodu sa aktuálne pripravuje nový informačný systém odpadového hospodárstva.
Nastavenie prerozdelenia poplatkov sa v návrhu zákona účelovo viaže na podporu odpadového hospodárstva. Mestá a obce budú môcť žiadať o peniaze Envirofond. Takéto prerozdelenie, na rozdiel od paušálneho, zvyšuje motivácie obcí vypracovať kvalitnejšie projekty a zvýšiť tak hodnotu za peniaze v sektore odpadového hospodárstva.