Autor je právnik, venuje sa ústavnému právu. Spolupracuje s Via Iuris.
Po včerajších vystúpeniach politikov sa nateraz zdá, že debata o ratifikácii Istanbulského dohovoru skončila. Teda, ak si odmyslíme politickú deklaráciu kontroly aktuálnej legislatívy a rozšírenie ochrany týraných žien. Alebo potenciálny boj za stiahnutie podpisu Slovenskej republiky k tomuto dohovoru.
Vyberajúc zo spektra všetkých argumentov, vzhľadom na snahu udržať debatu čo najviac nestrannú, sa v tomto okamihu na hlbšie komentovanie ako vhodný javí argument možného nesúladu s ústavou. Napríklad vo veci mediálne spomínaného rozporu tohto dohovoru s definíciou manželstva ako jedinečného zväzku medzi mužom a ženou.
Na materiálne vysvetľovanie si pozícií a možných postojov zástancov alebo odporcov dohovoru momentálne nie je priestor. V kontexte všetkých možných úvah o tom, ako sa budú voliť noví sudcovia ústavného súdu a kto všetko (už údajne) má záujem byť sudcom Ústavného súdu, je oveľa zaujímavejšia procesná stránka veci.
Nesúlad s ústavou
Zjednodušene, naša ústava predpokladá, že môže vzniknúť pochybnosť o tom, či medzinárodná zmluva je alebo nie je v súlade s ústavou Slovenskej republiky. V takom prípade, ešte pred predložením dojednanej, ale nie ratifikovanej (rozumej oficiálne platnej a účinnej) zmluvy, má prezident alebo vláda právo požiadať Ústavný súd o posúdenie súladu takejto zmluvy s ústavou.
Ak Ústavný súd povie, že medzinárodná zmluva nie je v súlade s ústavou, tak takáto medzinárodná zmluva nemôže byť ratifikovná, čo v praxi znamená, že sa nemôže stať súčasťou slovenského právneho poriadku. Pre záznam treba povedať, že možnosť akejsi obchádzky tu je, a to prostredníctvom Európskej únie, ale to je už v skutku na právnickú debatu.
Prečo je to dôležité? Ak bude časť spoločnosti prejavovať k tejto téme takú zvýšenú citlivosť, ako dosiaľ, je málo pravdepodobné, že si akákoľvek najbližšia vláda trúfne predložiť Národnej rade na schválenie Istanbulský alebo obdobný dohovoru bez posvätenia Ústavného súdu. Inými slovami, bude to práve trinásť sudcov Ústavného súdu, ktorí budú interpretovať dohovor v ohľade na ústavnú definíciu manželstva, napríklad.