P rezidentské voľby v rokoch 2008 a 2012 vyhral Barack Obama vďaka internetu. Obama bol šikovný a charizmatický politik, no to boli aj jeho súperi. Práve internet však pomohol Obamovi získať rozhodujúce body. Jeho poradcovia včas pochopili, ako veľa vedia získať oslovovaním ľudí v novom komunikačnom prostredí. Rýchla, v porovnaní s tradičnými médiami aj lacná a presne cielená kampaň vtedy zožala chválu.
V nevinnejších časoch bolo ešte ľahké si myslieť, že internet dá naozaj hlas všetkým ľuďom. Zbúrané komunikačné bariéry mali dať ľuďom a názorom rovné príležitosti súťažiť. Jednotný trh myšlienok, na ktorom vyhrajú tí najlepší, sa zdal na dosah. Boli sme naivní.
Voľby v roku 2016 Donald Trump vyhral tiež z veľkej miery vďaka internetu. Chvály na jeho kampaň a viery v svetlejšie zajtrajšky bolo pomenej. Po voľbách sa viac hovorilo o tom, že Trump nespájal, ale rozdeľoval. Dnes sa ukazuje, že tvrdenia na základe pocitu z kampane pomerne presne vystihujú jej vnútorné fungovanie.
Analytici z Cambridgea
Trumpova kampaň podľa New York Times použila časť psychologických profilov, ktoré začala v roku 2014 budovať firma Cambridge Analytica. Spoločnosť dostala zákazku od Stephena Bannona (ktorý neskôr pôsobil ako stratég pre Trumpa) a sponzora Republikánskej strany Roberta Mercera, aby vybudovala podrobné psychologické profily miliónov voličov. Firma využila dieru v podmienkach používania facebooku a cez aplikáciu získala podrobné údaje o miliónoch ľudí, ktorí so zberom svojich dát nikdy nesúhlasili.
Pravidlá facebooku vtedy umožňovali vybraným aplikáciám zbierať nielen údaje o používateľoch, ale aj o priateľoch používateľa aplikácie. Jeden človek má na facebooku približne 300 priateľov. To znamená, že stačilo, aby si aplikáciu nainštalovali desiatky tisíc ľudí, ktorí otvorili dáta miliónov ostatných. Firma takto dokázala identifikovať desiatky miliónov ľudí a vytvoriť ich podrobný psychologický profil. Pravidlá facebooku dnes už podobný zber údajov zakazujú, no v čase zberu bol v súlade s podmienkami.
Zber dát sám osebe by novinkou nebol. Veľké internetové firmy si profily o používateľoch budujú roky, znepokojivé je, ako ľahko sa dali dáta získať a čo s nimi firma spravila.