SME

Chcete rozvrátiť spoločnosť? Kľúče od miešačky požičia Facebook

Ako nás sociálne siete oberajú o spoločnú realitu.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

P rezidentské voľby v rokoch 2008 a 2012 vyhral Barack Obama vďaka internetu. Obama bol šikovný a charizmatický politik, no to boli aj jeho súperi. Práve internet však pomohol Obamovi získať rozhodujúce body. Jeho poradcovia včas pochopili, ako veľa vedia získať oslovovaním ľudí v novom komunikačnom prostredí. Rýchla, v porovnaní s tradičnými médiami aj lacná a presne cielená kampaň vtedy zožala chválu.

V nevinnejších časoch bolo ešte ľahké si myslieť, že internet dá naozaj hlas všetkým ľuďom. Zbúrané komunikačné bariéry mali dať ľuďom a názorom rovné príležitosti súťažiť. Jednotný trh myšlienok, na ktorom vyhrajú tí najlepší, sa zdal na dosah. Boli sme naivní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Voľby v roku 2016 Donald Trump vyhral tiež z veľkej miery vďaka internetu. Chvály na jeho kampaň a viery v svetlejšie zajtrajšky bolo pomenej. Po voľbách sa viac hovorilo o tom, že Trump nespájal, ale rozdeľoval. Dnes sa ukazuje, že tvrdenia na základe pocitu z kampane pomerne presne vystihujú jej vnútorné fungovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Analytici z Cambridgea

Trumpova kampaň podľa New York Times použila časť psychologických profilov, ktoré začala v roku 2014 budovať firma Cambridge Analytica. Spoločnosť dostala zákazku od Stephena Bannona (ktorý neskôr pôsobil ako stratég pre Trumpa) a sponzora Republikánskej strany Roberta Mercera, aby vybudovala podrobné psychologické profily miliónov voličov. Firma využila dieru v podmienkach používania facebooku a cez aplikáciu získala podrobné údaje o miliónoch ľudí, ktorí so zberom svojich dát nikdy nesúhlasili.

Pravidlá facebooku vtedy umožňovali vybraným aplikáciám zbierať nielen údaje o používateľoch, ale aj o priateľoch používateľa aplikácie. Jeden človek má na facebooku približne 300 priateľov. To znamená, že stačilo, aby si aplikáciu nainštalovali desiatky tisíc ľudí, ktorí otvorili dáta miliónov ostatných. Firma takto dokázala identifikovať desiatky miliónov ľudí a vytvoriť ich podrobný psychologický profil. Pravidlá facebooku dnes už podobný zber údajov zakazujú, no v čase zberu bol v súlade s podmienkami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zber dát sám osebe by novinkou nebol. Veľké internetové firmy si profily o používateľoch budujú roky, znepokojivé je, ako ľahko sa dali dáta získať a čo s nimi firma spravila.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C59WY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americké systémy protivzdušnej obrany Patriot (vľavo) a NASAMS.

Odchod talianskeho systému reálne neznamená veľkú zmenu.


Historické vyrovnanie sa s Ficom zatiaľ nie je na programe.


Peter Schutz

Ideologické ťažisko celej koalície leží v extrémistickej lokalite.


Karikatúra denníka SME (Sliacky).


SkryťZatvoriť reklamu