SME

Do pekla s Ficom

Efekty reforiem Dzurindových vlád postupne slabnú a nové reformy sú v nedohľadne.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

Autor bol ministrom financií SR, pôsobí ako poradca ukrajinského premiéra Volodymyra Hrojsmana

Pred časom som tu písal o tom, že Slovensko patrí medzi relatívne úspešné postkomunistické krajiny, ale že tento úspech sme dosiahli napriek a nie vďaka Ficovým vládam. Ilustroval som to postavením Slovenska v rôznych medzinárodných rebríčkoch. Dnes sa na túto tému pozrieme podrobnejšie a rozoberieme si ju aj na základe niektorých zaujímavých čísiel.

Takže najskôr k tej úspešnosti. Asi najkomplexnejším ekonomickým indikátorom úspešnosti krajín je to, ako rýchlo sa v ekonomickej úrovni (HDP na obyvateľa) približujú priemeru EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorí sa tomu aj konvergenčný progres. Medzi rokmi 2003 (keď sa pripravili reformy druhej Dzurindovej vlády) a rokom 2016 dosiahli najvyšší konvergenčný progres tri baltské krajiny, Poľsko a Slovensko.

V priemere to bolo za túto skupinu krajín 22,8 percenta (Slovensko a Poľsko dosiahlo 21 percent), kým v Maďarsku to bolo len šesť percent a v Slovinsku dokonca nula. V Česku to bolo 12 percent, v Chorvátsku šesť a Srbsku osem percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ukazuje sa, že konvergenčný pokrok je daný troma hlavnými faktormi – východiskovou úrovňou (z nižšej úrovne sa rastie ľahšie), reformami a integráciou do EÚ.

Pozrime sa teraz bližšie na to, čo nám ako krajine tento úspech priniesol, ako sme jeho ovocie využili a či vytvárame predpoklady na to, aby sme boli úspešní aj v budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Viac súkromníkom a deťom

Budeme porovnávať dve obdobia – roky 2000 až 2006 (šesť rokov Dzurindových vlád bez prvých dvoch, keď sa riešili najväčšie deformácie a dôsledky Mečiarovej éry) a roky 2006 až 2016 (Ficova éra s krátkym obdobím Radičovej vlády).

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5AYX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 404
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 100
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 667
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 421
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 146
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 188
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 123
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


2
Dym po explózii v meste Chan Junis na juhu Pásma Gazy.

Patrím medzi iniciátorov petície Slovensko si musí ctiť medzinárodné právo.


23
Ilustračné foto.

Sme slušní a nerobíme nechutné veci.


2
Ilustračné foto.

Naša rozdrobenosť je v európskom priestore pomerne unikátna.


Dušan Sloboda 7
  1. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  4. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  5. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  6. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  8. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 98 285
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 046
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 378
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 304
  5. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 11 818
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 538
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 073
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 102
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťZatvoriť reklamu