Autor je teológ a spisovateľ
U ž štvrťstoročia máme problémy hovoriť bez zbytočného pátosu o západnosti. Počas protestov Za slušné Slovensko vystúpil na košickom námestí milý a láskavý kňaz Gombita.
Hovoril o neprijateľnosti popravy Jána a Martiny, o rozklade našej spoločnosti a nevyhnutnej náprave. Na záver dodal, že my Slováci, o ktorých urobil Vec zásadnú skladbu, vraj môžeme priniesť akúsi duchovnú obrodu skazenému - ako inak - Západu, že sme vlastne duchovnou zásobárňou našej civilizácie a bez nás by sa Západ morálne zosypal.
Táto povera o morálnej a duchovnej nadradenosti Stredoeurópanov má viacero podôb.
Generácia disidentov bola presvedčená, že naším prínosom k budúcnosti Európy bude skúsenosť s komunizmom. Mysleli zrejme niečo iné ako to, čo dnes pozorujeme vo všetkých krajinách bývalého sovietskeho bloku. Namiesto túžby vybudovať funkčné a racionálne štáty na princípoch slobody a férovosti žijeme v krajinách, kde sa už tridsať rokov odohráva proces, ktorý nemá s obnovou ducha zákona a nejakej duchovnosti nič spoločné.

Predstavitelia slovenských cirkví a náboženských spoločností zverejnili dva mesiace po vražde list, v ktorom vyzývajú na vyšetrenie zločinu, no aj do takého dokumentu sa im podarilo, akoby zo zotrvačnosti, pripojiť problematické pasáže o morálnej nadradenosti.