Martin C. Putna, Obrazy z kulturních dějin střední Evropy, Vyšehrad 2018
Stredná Európa je skvelou korisťou pre milovníkov mýtov. A výzvou pre tých, ktorí sa chcú vo veci vyznať, pochopiť súvislosti a potrápiť sa s nekonečnou pestrosťou tohto politického i kultúrneho priestoru.
Doterajšie Putnove diely z trilógie Obrazy z kultúrnych dejín boli užitočné. Príbehy a postavy ruskej i americkej religiozity uvádzajú čitateľov do dôležitých kontextov. Teraz prichádza stredoeurópske pokračovanie. Je extrémne prospešné, lebo sa musí konfrontovať s otázkami nášho miesta medzi Západom a Východom.
Existuje vôbec stredná Európa? Nejde iba o akademický výmysel či zábavku, aby si politici medzi Prahou, Budapešťou a Varšavou mohli občas vyhodiť z kopýtka bez asistencie odťažitých západniarov? Alebo je ešte úprimnejším vysvetlením snaha zaobísť sa bez všeobecne platných pravidiel, lebo my sme „tí v strede“, my čosi navyše môžeme a iné nemusíme a sme tak rozkošne nerozhodní, zasnívaní a rozkročení na všetky strany?
Mimochodom, existuje ešte jedna stredná Európa - pás menších krajín a národov rozkladajúcich sa pozdĺž Rýna a zovretý medzi Nemeckom a Francúzskom. Tejto historicky „prvej strednej Európe“ sa už podarilo stať základom trvalejšieho zjednotenia európskych národov.
Martin C. Putna v týchto Obrazoch na piate výročie Zemanovho škandalózneho odmietnutia vymenovať ho za profesora znovu dokazuje neskutočnú erudíciu. Ide na hranice možného, lebo objem a rôznorodosť obrazov zo strednej Európy zaskočí aj inak vytrénovaného záujemcu o dejiny tohto regiónu.
Hádam jedinou výčitkou je, že Putna spracúva jednotlivé obrazy s rozdielnou intenzitou. Raz je striktne literárny, inokedy si všíma aj iné aspekty. Nebojí sa najnovších aktualizácií, ale pri niektorých regiónoch zostáva výlučne na bezpečnejšom území odžitých dejín. Sám autor to čiastočne priznáva. Nechcel pripraviť absolútne systematickú syntézu, ale nestál ani o impresionistické fragmenty. Metódou knihy sú jednoducho „obrazy z kultúrnych dejín“.
Monolit neexistoval
Majstri nostalgie v súvislosti so strednou Európou trpia viacnásobným ignorantstvom. Priestor bývalej monarchie nebol monolitom nábožensky ani kultúrne. K realite patrili okrem katolíckeho vierovyznania aj konfesia luteránska, kalvínska, pravoslávna, unitárska a - pozor! - aj islam.