PÍŠE NANJALA NYABOLA - FÓRUM

Strata pre kenskú demokraciu

Bez odvážnych, priekopníckych novinárov by kenské hnutie za demokraciu možno nikdy nebolo zvíťazilo.

Ilustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

Autorka je spisovateľka, politologička

Presne 27. marca podalo osem komentátorov Národnej mediálnej skupiny výpoveď v novinách Národ (Nation), údajne pre nedostatok redakčnej nezávislosti.

Pre najväčší denník v Keni bol exodus najtalentovanejších novinárov poslednou ranou ich už poškvrnenej povesti. Noviny v posledných mesiacoch prešli niekoľkými nepríjemnými epizódami vrátane prepustenia prominentných novinárov, masových prepúšťaní zo strany materskej spoločnosti a obvinení zo štátneho zasahovania do redakčného procesu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Výpovede však boli čímsi viac ako len ďalším z odmietnutí kedysi chýrnej inštitúcie – boli pripomienkou, že médiá ostávajú v mladej kenskej demokracii silným aktérom. Keď vlády obmedzujú novinárov – v Keni alebo inde – robia tak na vlastné nebezpečenstvo.

Aktivizmus novinárov

Tak ako mnohé africké štáty aj Keňa má dlhú tradíciu takzvaného „aktivistického žurnalizmu“, čiže šírenia správ a myšlienok, čo majú inšpirovať politické alebo spoločenské činy. Táto tradícia pramení z antikolonializmu: keď bol v roku 1960 založený Národ, pridal sa k ďalším panafrickým médiám ako Nový Afričan (New African) a Bubon (Drum) v boji proti koloniálnej nadvláde.

Tým, že Národ predstavoval pre Keňanov platformu na vyjadrenie odporu, pomáhal pod vedením tamojších novinárov protestujúcim ľuďom formulovať myšlienky, heslá a slogany, ktoré vdýchli život ich hnutiam. Pre mnohých komentátorov bolo už samo písanie pre tieto publikácie odbojným činom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5C3N na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5C3N na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Mal Kočner Glváča na diaľkové ovládanie?

Zsuzsová s Glváčom je možno podobná schéma ako Trošková u Fica.

EKONOMIKA

Zsuzsovú vyšetrujú aj pre Bonaparte

Obvinená Zsuzsová pomáhala vraj likvidovať účtovníctvo firmy.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Jakuba Fila

Glváč by mal byť ďalší zo smerákov do partie k Ficovi a Kaliňákovi

Zbieha sa okolo neho priveľa mien.

Komentár Zuzany Kepplovej

Mal Kočner Glváča na diaľkové ovládanie?

Zsuzsová s Glváčom je možno podobná schéma ako Trošková u Fica.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Teraz Šefčoviča nastrkajú všade

Do prezidentskej zápletky už chýba len Danko.

KOMENTÁR EDUARDA ŽITŇANSKÉHO

Nepreháňajme to s inzerátmi

Podnikateľov nemôžete šponovať donekonečna.

Odoberanie titulu (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)