SME

Prečo Facebook musí šíriť fake news

Čo sa musí Mark Zuckerberg naučiť z histórie novín.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pochádzam z Ostravy a toto sa tam podarilo odfotiť. Videli sme podozrivý nákladný vlak, a keď sa človek vyštveral na most a pozrel sa do nákladných vozňov, uvidel rakety. Vlak mieril na Slovensko a určite sa odtiaľ následne vybral na Ukrajinu.

Ani nemusíte dlho hľadať, takáto správa sa objavila pred mesiacom a okamžite sa stala populárnou na sociálnych sieťach.

Tisícky profilov ju posielali ďalej, stovkám ľudí sa páčila alebo boli nahnevaní, koordinovane ju šírili rôzne pochybné stránky – napriek faktu, že už na prvý pohľad ide o zjavný nezmysel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V takýchto prípadoch zvyčajne nasleduje debata o zlyhaniach sociálnych médií. O tom, ako sa falošné správy šíria podľa výskumov až trikrát rýchlejšie ako skutočné a ako zasahujú viac ľudí.

A o Markovi Zuckerbergovi, ktorý by mal prejaviť viac empatie aj zodpovednosti a čosi so svojou sociálnou sieťou urobiť.

Lenže to je omyl. Šírenie podobných nezmyslov nie je anomália, ktorá na svet vyplávala spolu s facebookom a ktorú len dokážu lepšie využívať rôzni aktéri hybridnej vojny. Falošné správy, hoaxy a konšpirácie sú nevyhnutným dôsledkom toho, ako sociálne siete vymysleli, ako fungujú a ako zarábajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Facebook, Twitter a Instragram nenakazili cudzím vírusom, ktorý rozširuje klamstvá. Klamstvá a fake news sú zakódované do povahy týchto sociálnych sietí. Sú ich krvou a čímsi, čo sa nedá, nebude dať a čo nik nebude chcieť naozaj odstrániť. Dôvodom je, ako Facebook či Twitter zarábajú.

Prečítajte si tiež: Vedci ukázali, ako fungujú fake news (a kto bude ich obeťou) Čítajte 

Zaplať čitateľom

Jedným z bojových polí o povahu Facebooku je hádka, či takéto sociálne siete sú len technologickými firmami a platformami (nie sú), alebo už ich treba považovať za rovnaké médiá ako weby novín, časopisov a televízií.

Nechajme tento spor bokom, ale práve médiá – presnejšie, ich história – sú skvelým vysvetlením toho, čo sa Facebooku stalo. Prečo musí šíriť falošné správy... a tiež môžu byť príkladom, ako sa so situáciou konfrontovať.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5C6P na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nejaký dôvod na otvorenie druhého piliera sa predsa musí nájsť.


Kreslí Mikuláš Sliacky.


1
Peter Tkačenko.

Municipalizácia by bola užitočná len pre občanov, preto z nej nič nebude.


19
Matej Drlička

Predstavíme Bratislavskú deklaráciu.


Matej Drlička
SkryťZatvoriť reklamu