Pochádzam z Ostravy a toto sa tam podarilo odfotiť. Videli sme podozrivý nákladný vlak, a keď sa človek vyštveral na most a pozrel sa do nákladných vozňov, uvidel rakety. Vlak mieril na Slovensko a určite sa odtiaľ následne vybral na Ukrajinu.
Ani nemusíte dlho hľadať, takáto správa sa objavila pred mesiacom a okamžite sa stala populárnou na sociálnych sieťach.
Tisícky profilov ju posielali ďalej, stovkám ľudí sa páčila alebo boli nahnevaní, koordinovane ju šírili rôzne pochybné stránky – napriek faktu, že už na prvý pohľad ide o zjavný nezmysel.
V takýchto prípadoch zvyčajne nasleduje debata o zlyhaniach sociálnych médií. O tom, ako sa falošné správy šíria podľa výskumov až trikrát rýchlejšie ako skutočné a ako zasahujú viac ľudí.
A o Markovi Zuckerbergovi, ktorý by mal prejaviť viac empatie aj zodpovednosti a čosi so svojou sociálnou sieťou urobiť.
Lenže to je omyl. Šírenie podobných nezmyslov nie je anomália, ktorá na svet vyplávala spolu s facebookom a ktorú len dokážu lepšie využívať rôzni aktéri hybridnej vojny. Falošné správy, hoaxy a konšpirácie sú nevyhnutným dôsledkom toho, ako sociálne siete vymysleli, ako fungujú a ako zarábajú.
Facebook, Twitter a Instragram nenakazili cudzím vírusom, ktorý rozširuje klamstvá. Klamstvá a fake news sú zakódované do povahy týchto sociálnych sietí. Sú ich krvou a čímsi, čo sa nedá, nebude dať a čo nik nebude chcieť naozaj odstrániť. Dôvodom je, ako Facebook či Twitter zarábajú.

Zaplať čitateľom
Jedným z bojových polí o povahu Facebooku je hádka, či takéto sociálne siete sú len technologickými firmami a platformami (nie sú), alebo už ich treba považovať za rovnaké médiá ako weby novín, časopisov a televízií.
Nechajme tento spor bokom, ale práve médiá – presnejšie, ich história – sú skvelým vysvetlením toho, čo sa Facebooku stalo. Prečo musí šíriť falošné správy... a tiež môžu byť príkladom, ako sa so situáciou konfrontovať.