AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Prečo Facebook musí šíriť fake news

Čo sa musí Mark Zuckerberg naučiť z histórie novín.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

Pochádzam z Ostravy a toto sa tam podarilo odfotiť. Videli sme podozrivý nákladný vlak, a keď sa človek vyštveral na most a pozrel sa do nákladných vozňov, uvidel rakety. Vlak mieril na Slovensko a určite sa odtiaľ následne vybral na Ukrajinu.

Ani nemusíte dlho hľadať, takáto správa sa objavila pred mesiacom a okamžite sa stala populárnou na sociálnych sieťach.

Tisícky profilov ju posielali ďalej, stovkám ľudí sa páčila alebo boli nahnevaní, koordinovane ju šírili rôzne pochybné stránky – napriek faktu, že už na prvý pohľad ide o zjavný nezmysel.

Článok pokračuje pod video reklamou

V takýchto prípadoch zvyčajne nasleduje debata o zlyhaniach sociálnych médií. O tom, ako sa falošné správy šíria podľa výskumov až trikrát rýchlejšie ako skutočné a ako zasahujú viac ľudí.

A o Markovi Zuckerbergovi, ktorý by mal prejaviť viac empatie aj zodpovednosti a čosi so svojou sociálnou sieťou urobiť.

Lenže to je omyl. Šírenie podobných nezmyslov nie je anomália, ktorá na svet vyplávala spolu s facebookom a ktorú len dokážu lepšie využívať rôzni aktéri hybridnej vojny. Falošné správy, hoaxy a konšpirácie sú nevyhnutným dôsledkom toho, ako sociálne siete vymysleli, ako fungujú a ako zarábajú.

Facebook, Twitter a Instragram nenakazili cudzím vírusom, ktorý rozširuje klamstvá. Klamstvá a fake news sú zakódované do povahy týchto sociálnych sietí. Sú ich krvou a čímsi, čo sa nedá, nebude dať a čo nik nebude chcieť naozaj odstrániť. Dôvodom je, ako Facebook či Twitter zarábajú.

Prečítajte si tiež: Vedci ukázali, ako fungujú fake news (a kto bude ich obeťou)

Zaplať čitateľom

Jedným z bojových polí o povahu Facebooku je hádka, či takéto sociálne siete sú len technologickými firmami a platformami (nie sú), alebo už ich treba považovať za rovnaké médiá ako weby novín, časopisov a televízií.

Nechajme tento spor bokom, ale práve médiá – presnejšie, ich história – sú skvelým vysvetlením toho, čo sa Facebooku stalo. Prečo musí šíriť falošné správy... a tiež môžu byť príkladom, ako sa so situáciou konfrontovať.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5C6P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C5C6P na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Téma: Mark Zuckerberg


Článok je zaradený aj do ďalších tém Twitter, Facebook, SME Plus, Sociálne siete

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?

Neprehliadnite tiež

PÍŠE JAKUB GODA

Predčasné voľby sú jediná zmysluplná a zrozumiteľná požiadavka

V čom sa mýli Mikuláš Sliacky.

PÍŠE MIKULÁŠ HUBA

Ochranári podporujú SAV

Kauza SAV môže dovŕšiť únik mozgov.

DNES PÍŠE JAROSLAV RUMPLI

O Bélovi s láskou

Čas na prezumpciu neviny vypršal.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pohodlný brexit by nevybavil ani Trump

Za obchod sa platí.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?