Autorka je riaditeľka projektu To dá rozum
Slávny citát z filmu Rozmarné léto je ako šitý na reformné snahy ministerky školstva Martiny Lubyovej. Jej rozvojový program je problematický z dvoch zásadných dôvodov. Prvým je, ako dokument vznikal, bol predložený a schvaľovaný. Druhým je, že v ňom deklarované ciele sa rozchádzajú s reálnymi krokmi, ktoré ministerka alebo jej stranícki súpútnici realizujú.
Úplná absencia diskusie
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania schválený vládou SR obsahuje opatrenia ďaleko presahujúce mandát tejto vlády a predpokladá implementáciu vládami, ktoré vzniknú po voľbách v marci 2020 a budú pravdepodobne v inom zložení ako tá súčasná. Keby to teda ministerka myslela vážne so zmenami, ktoré prezentuje, tak by sa snažila dosiahnuť dohodu s tými, ktorí môžu po nej prevziať ministerské kreslo.
Ďalším zásadným problémom bolo, že predložený materiál nebol prediskutovaný s aktérmi v školstve. To, že boli prediskutované materiály, ktoré mu predchádzali (Čaplovičova správa pred piatimi rokmi!) a z ktorých čiastočne vychádza, neznamená, že ich prediskutovanie sa vzťahuje na všetky nasledovné dokumenty.
Nie je možné ani argumentovať prizvaním odborníkov k spolupráci na príprave implementačného plánu, medzi ktorými bola aj autorka tohto článku. Dokument, ktorý visí na stránke vlády, som prvýkrát videla túto stredu. Mala som možnosť sa vyjadriť k prílohe obsahujúcej konkrétne opatrenia počas päťhodinového sedenia na ministerstve. To, čo sa s mojimi návrhmi, ako aj návrhmi iných ľudí stalo, som sa nedozvedela. Aj napriek tomu, že nám bolo prisľúbené, že nám materiál po zapracovaní našich pripomienok pošlú.
Za pozornosť stojí aj spôsob predloženia samotného materiálu do vlády počas jej rokovania. Čo znamená, že ani koaliční partneri nemali možnosť si v celku po pripomienkach jednotlivých rezortov pozrieť, ako má vyzerať plán reformy v školstve, o ktorom majú hlasovať. Niet divu, že ministerka musí materiál dopracovať. Navyše materiál evidentne nemá podporu ministra financií, ktorý nebol ochotný povedať, koľko vyčlení na reformu do konca volebného obdobia a spochybnil ďalšie investície do reformy po marci 2020.
Zmena zdolu je ohrozená
Nemá zmysel podrobne tu rozoberať obsah Národného programu, keďže realizácia väčšiny navrhovaných opatrení vzhľadom na vyššie uvedené je vo hviezdach. Je teda oveľa dôležitejšie hovoriť o tom, čo sa už deje a čo počas svojej stredajšej tlačovky ministerka označila za implementáciu reformy. Paradoxom je, že to sú opatrenia v priamom rozpore s dvoma hlavnými cieľmi, ktoré ministerka deklarovala pre svoj program, a to modernizácia a zvyšovanie kvality školstva.