Autorka je herečka
Minulý týždeň som sa ocitla v Budapešti na medzinárodnej súťaži seriálových námetov. Ako divák. Zo 156 uchádzačov vybrali ôsmich autorov, ktorí mali sedem minút na to, aby odprezentovali svoj príbeh, a zvyšných osem minút odpovedali na otázky poroty zloženej z úspešných autorov, producentov a riaditeľov televízií. Motivácia bola veľká, 10 000 eur na napísanie scenára a zmluva s RTL na natočenie pilotného dielu. V prípade úspechu aj celého seriálu.
Pozorne som sledovala a počúvala všetkých uchádzačov, a uvedomila som si, aké je ťažké vymyslieť a rozpovedať príbeh spôsobom, ktorý by okamžite zaujal a jednoznačne presvedčil porotu. Do istej miery je dôležitá aj charizma prezentujúceho a pripravené vizuálne materiály, aby divák získal konkrétnejšiu predstavu o námete. Ale najdôležitejšie, a zároveň najťažšie, je jednoducho a v skratke predať posolstvo a podstatu príbehu.
Zábavný príbeh z nakrúcania
Autori boli zväčša pomerne skúsení, mali za sebou už zrealizované projekty. Som si istá, že niektorí z nich naozaj vedia napísať dobrý scenár. Ale v pätnástich minútach predať svoju myšlienku a presvedčiť, že ju dokážu aj reálne spracovať tak, ako si to predstavujú, to je umenie. Vybrať tú pravú podstatu, esenciu, pomenovať veci krátko a presne, príliš neodbáčať, nezamotať sa v detailoch, či okrajových témach.
“Základnou črtou príbehu je konflikt. Zápletka. Niekto niečo chce, ale nevie ako to dosiahnuť.
„
V súkromnom živote sa mi to stáva často. Začnem niečo rozprávať, desaťkrát odbehnem od témy, a keď mám dobrý deň, niekedy príde aj pointa. Niektorí medzitým prestanú počúvať, odídu, iní vydržia len vďaka tomu, že im to môže pripadať smiešne, alebo ma len majú radi. Vôbec pre mňa nie je automatické kvalitne vyrozprávať príbeh, ako to ľudia často od hercov očakávajú.
Ale zaujímavé je, že v písanej forme mi to ide oveľa ľahšie. Vyslovene si užívam tú priamosť, obsiahnuť veľa na malej ploche. Presne triafať cieľ. Ale naživo?