SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Ako v dobe konzumu snívať o lepšom svete

Homo consumensis rukami-nohami skanduje: mať, mať, mať.

Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor je nestor slovenskej filmovej kritiky, publicista a prekladateľ

Ohromuje ma, aké hrubé klapky dokážu nosiť na očiach pravoverní všetkých čias, keď sa stretnú s nekonvenčným postrehom. Len tak sa dá vysvetliť dnešná posadnutosť stotožňovaním nacizmu so stalinizmom a súostrovím gulag. Nacizmus predsa to, čo po uchopení moci v Nemecku robil, mal na základe ideológie sformulovanej dávno predtým naplánované.

Teda ideu nadradenosti árijskej rasy nad všetkými ostatnými, ideu ich zotročenia, presídľovania alebo vyhubenia, spojenú s výbojným Drang nach Osten v mene rozšírenia životného priestoru pre Deutschland über alles. Keď mu nemecký ľud umožnil predrať sa k moci, uskutočnil to, konal teda v súlade so svojou ideológiou.

Stalinizmus, do ktorého po desaťročí vnútorných bojov vyústila októbrová revolúcia, sa Marxovou filozofiou síce formálne ďalej zaštiťoval, ale bola to preň iba zásterka.

Marx vystúpil s presnou analýzou vtedajšieho kapitalizmu, ktorá zhruba platí podnes, a na jej základe hlásal revolúciu proti vykorisťovateľskému systému, ktorá však neobsahuje nič, z čoho by sa dala odvodiť genocídna prax stalinizmu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Perverzia ideí

Na rozdiel od nacizmu šlo teda o obludnú perverziu ideí, z ktorých si tyranský systém iba vytváral pláštik a vybudoval na šestine zemegule gigantickú zločinnú potemkinovskú dedinu.

Spoločnou črtou oboch systémov bol teda totalitarizmus, z ktorého plynula hrôzovláda, vyznačujúca sa príbuznosťou metód, lenže nacizmus ostal svojej filozofii verný, kým stalinizmus svoje filozofické východiská vymiškoval a obrátil naruby. Ako ich teda stotožňovať?

Ježiš a americký sen

Lenže to sme stále len na pôde dejín posledných dvoch storočí a holokaustov či gulagov toho minulého.

Životný postoj každé kura k sebe hrabe, základná vlastnosť štatistickej väčšiny človečenstva, však býval terčom sociálnych kritikov skrývajúcich sa pod rozličnými dobovými nálepkami už od starozákonného tanca Izraelcov okolo zlatého teľaťa.

Ako by títo kritici mohli nemať spoločnú základnú črtu, novodobo zhrnutú Erichom Frommom do údernej antitézy mať či byť?, na ktorú masový človek, dnes homo consumensis, rukami-nohami skanduje: mať, mať, mať.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prešovská nemocnica.

Na zlé zaobchádzanie s rómskymi ženami poukazujú organizácie už dvadsať rokov.


11 h
Tréner Vladimír Weiss.

Tento Slovan je lepší ako vlani. O rok bude ešte lepší, verí tréner.


3 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Trump aj Matovič sú najnebezpečnejší, keď sa odvolávajú na vôľu ľudu.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

NBÚ mohol dezinfoweby vypnúť až do septembra.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

ZKH píše - týždenný newsletter Zuzany Kovačič Hanzelovej.

Súhrn týždňa Zuzany Kovačič Hanzelovej.


1 h

9 rád, ako spraviť Slovensko lepšou krajinou


13 h

Karikatúra denníka SME (Sliacky).


14 h
Peter Schutz.

Povedať, že z vládnej krízy rastú rohy, je eufemizmus.


14 h
SkryťZatvoriť reklamu