SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Riešenie dezinformačnej hádanky. Nebude to ľahké

Ako chrániť informačné prostredie pred podvrhmi?

Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autorka je programovou riaditeľkou Madisonskej iniciatívy v Nadácii Williama a Flory Hewlettovcov

Odkedy americké prezidentské voľby z novembra 2016 ukázali zraniteľnosť digitálnych kanálov, teda slabú ochranu pred šíriteľmi „spravodajských podvrhov“, diskusia o tom, ako bojovať s dezinformáciami neustala.

Za osem mesiacov, odkedy riaditelia Facebooku, Googlu a Twitteru odpovedali v americkom Kongrese na otázky, ako ruské zdroje využili ich platformy na ovplyvnenie týchto volieb, sme vykonali kus práce. Ak sa však nájde niečo, čo odhalilo v procese hľadania riešení, je to fakt, že neexistuje žiadne zázračné a jednoduché riešenie.

Namiesto komplexnej nápravy sa žiadajú jednotlivé kroky riešiace problém z rôznych uhlov.

Moderný informačný ekosystém je ako Rubikova kocka, kde sa vyžadujú rôzne ťahy na „vyriešenie“ každého jednotlivého políčka. V otázke digitálnych dezinformácií treba brať do úvahy minimálne štyri rozmery.

Kto to rozširuje

Po prvé: kto dezinformáciu rozširuje? K dezinformáciám šíreným zahraničnými hráčmi možno pristupovať úplne inak – aj z právneho, aj z normatívneho hľadiska – ako k dezinformáciám, čo šíria občania, hlavne v USA s ich jedinečnou ochranou slobody slova a relatívne prísnymi pravidlami o zahraničnom zasahovaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V Spojených štátoch možno jednoduchšie prípady zahraničnej intervencie riešiť kombináciou vyhľadávania slov a geolokačných techník, čím sa identifikujú dezinformátori spoza hraníc.

Tam, kde zlyhajú zmeny na úrovni poskytovateľskej platformy, možno použiť vládne zákroky, ako napríklad všeobecné sankcie.

Prečo to rozširuje

Po druhé: Prečo sa dezinformácia rozširuje? „Zlá informácia“ – čiže nepresná informácia šírená bez úmyslu – je celkom odlišná od dezinformácie alebo propagandy, šírenej zámerne.

Zabrániť hráčom s dobrými úmyslami, aby nevedomky šírili nepravdivé informácie, sa dá aspoň čiastočne kampaňami spravodajskej gramotnosti alebo iniciatívami overujúcimi fakty. No zabrániť vedomým šíriteľom zámerne rozširovať takéto informácie je ťažšie a závisí od ich konkrétnych cieľov.

Napríklad proti dezinformátorom motivovaným ziskom – ako už nechvalne známi macedónski tínedžeri, ktorí zarobili tisíce dolárov na stránkach s „podvrhnutými správami“ – by mohla pomôcť nová reklamná politika, ktorá naruší modely tržieb.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Malicherná politika Igora Matoviča umožnila návrat Roberta Fica na politické výslnie.

Slovensko naliehavo potrebuje trochu thatcherizmu.


39m

Je zvyknutý na ráznejšie konanie.


6 h
Peter Tkačenko

V OĽaNO nechápu rozdiel medzi vyjednávaním a argumentáciou.


22 h
Zuzana Kepplová

Morawiecki nás stavia pred falošnú dilemu.


23 h
SkryťZatvoriť reklamu