Autor je scenárista a publicista
Trump vyhlásil zvyšku sveta obchodnú vojnu a z týždňa na týždeň ju vyostruje. Ním označení „nepriatelia“, na západ i na východ od USA, zvažujú účinné protiopatrenia. Také, ktoré by v jednotlivých štátoch USA ohrozili ekonomické záujmy jeho voličov. I záujmy zástupcov týchto voličov v Kongrese.
Znalci globálnej ekonomiky sa už dávnejšie zhodli, že Trump „na obchodnej vojne môže iba prerobiť“. Pripomenuli v tejto súvislosti niekdajšie rozhodnutie Baracka Obamu.
Ten svojho času nariadil zvýšiť clá na čínske pneumatiky o 35 percent. Zdanlivo s úspechom: dovoz čínskych pneumatík do USA sa citeľne znížil. Keď však Číňania na revanš zvýšili clá na dovoz amerických kačíc a moriek, ukázalo sa, že hydinári zrušili oveľa viac pracovných miest, ako ich „gumári“ vytvorili.
Dôležitý vzťah s Čínou
Trump je zatiaľ (zdanlivo?) úspešnejší ako Obama. Vláda Južnej Kórey už stihla zvýšiť kvóty na dovoz amerických áut. Ak by tak neurobila, Američania by zvýšili aj clá pre výrobky kórejských oceliarov. V Číne sa dokonca rozhodli, že svoje (prísne strážené) trhy otvoria širšej ponuke amerických produktov.
Aj v tomto prípade Trump zabodoval, veď Čína je nepochybne mocným a ľstivým obchodným partnerom. Ríša stredu je dnes tretím najdôležitejším odbytiskom pre americké výrobky.