Autor publikuje k téme obrany na blogu SME
Je mi ľúto, že nemôžem urobiť radosť novinárom alebo mojim kolegom, ktorých si naozaj veľmi vážim.
Ale musím sa postaviť na stranu ministerstva obrany. Ministerstvo urobilo z možností, ktoré malo ( F-16 a Gripen), správne rozhodnutie. A sedí aj počet lietadiel.
Z 8 strojov by bolo v priemere dostupných na plnenie pohotovosti a výcviku len 5 strojov pričom 3 budú v pohotovosti a len ďalšie 2 stroje budú k dispozícii na výcvik.
S len dvomi dostupnými strojmi na výcvik vôbec nemožno plniť mnohé taktické výcvikové úlohy, ktoré sú podmienkou na zaradenie pilota do pohotovosti. Ako napríklad nácvik zásahu 2 pohotovostných lietadiel proti dvom narušiteľom a podobne.
Ďalej pri 8 lietadlách by sme nedokázali zabezpečiť odlietanie potrebného počtu letových hodín na jedného pilota tak, aby sme dosiahli takú hodnotu, ktorá sa považuje za potrebnú na kvalifikované a bezpečné plnenie úloh.

Na súčasné zabezpečenie pohotovosti a výcviku potrebujeme 7–8 aspoň čiastočne operačne spôsobilých lietadiel, čo pri 60- až 70-percentnej spôsobilosti znamená, že potrebujeme 10 -12 lietadiel bez akýchkoľvek rezerv.
Po zohľadnení všetkých aspektov, ako dostupnosť strojov, potrebný počet pilotov a potrebný objem nalietaných hodín a ďalších, je počet 10-12 ks minimálny a 14 lietadiel optimálny na plnenie úloh vyplývajúcich s potreby zabezpečenia ochrany vzdušného priestoru SR v čase mieru.
Kde boli vaši odborníci
Tu sa samozrejme každému núka otázka, prečo veliteľ vzdušných síl cíti potrebu reagovať na názor, ktorý ho de facto podporuje.
Nielen, že súhlasím s jeho názorom na potrebu, početnosť a výber F-16.