SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Niečo medzi morom a jazerom. Kaspik je plný ropy a jeseterov

Je to unikát medzi Európou a Áziou.

(Zdroj: SITA/AP)

Autorka je redaktorkou Lidových novin

Keď 22. októbra 2002 z kazašského prístavu Aktau vyplával trajekt Merkurij-2, vládla na palube skvelá nálada. Počasie bolo dobré, osem pasažierov a 46 námorníkov sa na plavbu do azerbajdžanskej metropoly Baku tešilo.

Okrem ľudí viezol trajekt s výtlakom 8800 ton 16 cisterien ropy. Keď začal fúkať vietor, nikto sa nevzrušoval. O pár hodín sa zmenil na uragán. Narážal do bokov rýchlosťou 27 metrov za sekundu. Vlny boli razom vysoké šesť a pol metra.

Námorníci sa mierne zachmúrili, ale chlapsky upokojovali cestujúcich. „To je len vetrík, ten s nami ani nehne," smiali sa. Pasažieri sa snažili udržať žalúdky v pokoji, ale niektorým sa napriek tomu obracali naruby.

Kapitán sa rozhodol zmeniť kurz. Inak hrozila zrážka s plávajúcou ťažobnou plošinou. Lenže manéver sa nepodaril. Loď sa nebezpečne naklonila. Prišla obrovská vlna a cisterny s ropou sa odtrhli, rozleteli sa ako zápalkové škatuľky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Cestujúci sa v tej chvíli už len modlili. Bolo to posledné, čo mohli urobiť. Ťažké nádrže s čiernym zlatom sa posunuli tak, že ešte viac zaťažili na boku ležiacu loď a dielo skazy dokonali.

O ďalších 15 minút išlo plavidlo ku dnu. Pomoc sa na miesto tragédie dostala až o niekoľko hodín. Našli len desať živých ľudí.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jakub Filo.

Heger by mal konsolidovať vzťahy vo vláde.


1 h

Nie je pravda, že Slovensko (a Maďarsko) je odkázané na ruskú ropu.


4 h
Peter Tkačenko

Stámilióny už ministrovi financií nestačia, potrebuje miliardy.


5 h

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


5 h
SkryťZatvoriť reklamu