SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Belgický historik: Čaká nás čo Rimanov v prvom storočí pred Kristom

K vláde majú prísť autoritárske režimy.

Socha autokrata Cézara v Ríme. (Zdroj: FOTOLIA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Napísal knihu, ktorá inšpirovala Houllebecqovo Podvolenie. Tento román mnohí čítali ako víziu blízkeho konca Západu. Nápad naň prišiel zo štúdie belgického historika. S DAVIDOM ENGELSOM sme sa rozprávali na ekonomickom fóre v poľskej Krynici.

Maďarskí a poľskí ideológovia ponúkajú historické obrazy, ktoré máme pociťovať ako paralely k súčasnému dianiu. Hovoria o bitke proti Osmanom pri Viedni aj konci Rakúsko-Uhorska. Čo si o tom myslíte?

"Ako historik viem, že ľudia môžu porozumieť súčasnosti len v analógiách s minulosťou. Potrebujeme analógie, aby sme urobili rozhodnutia. Inak by sme boli súčasnosťou pohltení. Samozrejme, musíme si tieto pripodobenia vyberať. Pri politikoch je problém v tom, že si ich vyberajú tak, aby sa hodili ich zámerom. Takže niekedy analógie sedia, inokedy na deväťdesiat percent ignorujú to, čo nesedí."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To je prípad spomínaných analógií?

"Lokálni politici sa snažia umiestniť ako pokračovatelia tých, čo bránili Západ a kresťanstvo. To je, samozrejme, pre nich lákavé, pretože im to dáva historickú legitimitu."

Čo tým sledujú?

"Vytváranie analógií nie je len akademická záležitosť, vytvárajú totiž svoju vlastnú realitu. Nie je to len o spomienkach na minulosť, ale o ovplyvňovaní budúcnosti. Ak napríklad stále hovoríte o zrážke civilizácií, napokon sa to udeje."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nezdá sa vám, že vaša kniha vytvára analógiu, ktorú môžu politici použiť spôsobom, ktorý sa vám napokon nemusí vôbec páčiť?

"Zatiaľ som sa necítil obeťou manipulácie, práve naopak. Prvá časť mojej knihy ukazuje, ako obdobie konca Rímskej republiky zodpovedá fáze krízy (po roku 2008 – pozn. red.). Nehovorím, čo je dobré a čo zlé, ale čo sa udialo a v čom je to podobné."

Aké sú to podobnosti?

"V starom Ríme tiež mali problém s obrovskou polarizáciou spoločnosti, nezamestnanosťou, silný prúd migrácie z východného Stredomoria do veľkých miest, úpadok tradičného rímskeho náboženstva v prospech ateizmu, hedonizmu či orientálnych kultov.

Tiež fenomén protoglobalizácie, prechod od politického systému so silným občianskym zastúpením k oligarchickým štruktúram, takže politika bola v područí ekonomiky.

Rímska republika si o sebe myslela, že predstavuje ľudstvo a každý útok barbarov a teroristov chápala ako atak na civilizáciu. Rástli populizmus a nespokojnosť s chudobou, čo viedlo k nepokojom a napokon k diktatúre. To sa dialo ku koncu Rímskej republiky, ktorá sa zmenila na autoritársky konzervatívny štát.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Rozhlas a televízia Slovenska

Ad: Maďarič kritizuje RTVS, za jej zlú situáciu je pritom priamo zodpovedný


21 h

Niektoré lekcie sú nezaplatiteľné.


22 h

Nezaslúžite si zdravotníctvo, nevďačníci!


25. nov
ZKH píše - týždenný newsletter Zuzany Kovačič Hanzelovej.

Súhrn týždňa Zuzany Kovačič Hanzelovej.


25. nov
SkryťZatvoriť reklamu