Homo digitalis, človek digitálne gramotný, urobí tento úkon takmer každý deň. Navštívi stránku vyhľadávača, napríklad Googlu, do malého obdĺžnika napíše, čo práve hľadá (napríklad komunálne voľby) a vyhľadávač mu ponúkne linky na obsah niekoho iného.

V takejto chvíli sa stáva Google distribútorom obsahu, za ktorý nezaplatí ani cent. Možno by bolo všetko v poriadku, keby popri tom nepredával inzerciu, čo znamená, že si môžete kúpiť vo vyhľadávaní pozíciu, ktorá by bola viditeľnejšia, ako je pozícia vášho konkurenta.
Z vyhľadávania má Google vyše 80 percent svojich príjmov, je nesporné, že na vytváraní takéhoto obchodného modelu sa podieľajú aj vydavatelia svojím obsahom, ale nedostávajú za to žiadnu odmenu.
Kľúčové hlasovanie
Na inom mieste v našich novinách si môžete prečítať vyhlásenie slovenských vydavateľov a novinárov, ktorým podporujú schválenie smernice na posilnenej ochrany novinárskych textov, o ktorom bude hlasovať Európsky parlament.
Stručne povedané, žiadajú spolu s ostatnými európskymi vydavateľmi, aby najmä Google a Facebook, ale aj iné platformy platili za to, že súčasťou ich služieb je novinársky obsah.

Nerád používam zjednodušené príklady, ale predstavte si, že pekáreň vyrába rožky a peniaze dostáva len distribútor rožkov, ktorý by sa bránil argumentáciou, že v princípe aj tak nepredáva celé rožky, len dáva ľudom z rožkov odhryznúť a popri tom im ponúka nejaký iný produkt a inkasuje zaň peniaze, ktoré by inak dostala pekáreň.
Dôkazom, že sociálne siete využívajú obsah vydavateľov ako významnú súčasť svojej služby, je aj prieskum agentúry Nielsen, ktorý tvrdí, že až 47 percent dospelej populácie považuje Facebook a iné sociálne siete za svoj hlavný zdroj čerstvých správ a vo vekovej kategórii do 24 rokov je to dokonca 66 percent respondentov, hoci Facebook žiadne texty správ neprodukuje.
Straty vydavateľov
Naše vydavateľstvo stratilo za ostatných desať rokov takmer 90 miliónov eur inzertných tržieb. Väčšina týchto peňazí išla k vyspelým technologickým gigantom.
Nie preto, že by vyrobili lepšie tlačené či digitálne noviny alebo vyprodukovali kvalitnejšie texty.

Sú naším konkurentom s úplne iným produktom, s technológiou, ktorú vytvorili pre celý svet, s tržbami viac ako sto miliárd dolárov ročne a s naším obsahom, ktorý využívajú bezplatne.
Aj preto sme museli začať spoplatňovať obsah na našom webe. Aby sme si naďalej mohli plniť našu spoločenskú rolu a prinášať verejnosti pravdivé a overené informácie.
Nechceme nič iné, len rovnakú ochranu pre texty, ako majú hudba a film.
Alexej Fulmek, generálny riaditeľ Petit Press