STĹPČEK ALEXEJA FULMEKA

Žiadame ochranu novinárskeho obsahu

O čo ide dnes vydavateľom a novinárom v Európskom parlamente, píše Fulmek.

Riaditeľ vydavateľstva Petit Press a zakladateľ denníka SME Alexej Fulmek.
Článok pokračuje pod video reklamou

Homo digitalis, človek digitálne gramotný, urobí tento úkon takmer každý deň. Navštívi stránku vyhľadávača, napríklad Googlu, do malého obdĺžnika napíše, čo práve hľadá (napríklad komunálne voľby) a vyhľadávač mu ponúkne linky na obsah niekoho iného.

Prečítajte si tiež: Facebook či YouTube by sa mali deliť o príjmy z reklamy

V takejto chvíli sa stáva Google distribútorom obsahu, za ktorý nezaplatí ani cent. Možno by bolo všetko v poriadku, keby popri tom nepredával inzerciu, čo znamená, že si môžete kúpiť vo vyhľadávaní pozíciu, ktorá by bola viditeľnejšia, ako je pozícia vášho konkurenta.

Z vyhľadávania má Google vyše 80 percent svojich príjmov, je nesporné, že na vytváraní takéhoto obchodného modelu sa podieľajú aj vydavatelia svojím obsahom, ale nedostávajú za to žiadnu odmenu.

Kľúčové hlasovanie

Na inom mieste v našich novinách si môžete prečítať vyhlásenie slovenských vydavateľov a novinárov, ktorým podporujú schválenie smernice na posilnenej ochrany novinárskych textov, o ktorom bude hlasovať Európsky parlament.

Stručne povedané, žiadajú spolu s ostatnými európskymi vydavateľmi, aby najmä Google a Facebook, ale aj iné platformy platili za to, že súčasťou ich služieb je novinársky obsah.

Prečítajte si tiež: Z online šírenia novinárskeho obsahu majú mať podiel novinári

Nerád používam zjednodušené príklady, ale predstavte si, že pekáreň vyrába rožky a peniaze dostáva len distribútor rožkov, ktorý by sa bránil argumentáciou, že v princípe aj tak nepredáva celé rožky, len dáva ľudom z rožkov odhryznúť a popri tom im ponúka nejaký iný produkt a inkasuje zaň peniaze, ktoré by inak dostala pekáreň.

Dôkazom, že sociálne siete využívajú obsah vydavateľov ako významnú súčasť svojej služby, je aj prieskum agentúry Nielsen, ktorý tvrdí, že až 47 percent dospelej populácie považuje Facebook a iné sociálne siete za svoj hlavný zdroj čerstvých správ a vo vekovej kategórii do 24 rokov je to dokonca 66 percent respondentov, hoci Facebook žiadne texty správ neprodukuje.

Straty vydavateľov

Naše vydavateľstvo stratilo za ostatných desať rokov takmer 90 miliónov eur inzertných tržieb. Väčšina týchto peňazí išla k vyspelým technologickým gigantom.

Nie preto, že by vyrobili lepšie tlačené či digitálne noviny alebo vyprodukovali kvalitnejšie texty.

Prečítajte si tiež: Je čas, aby Google a Facebook začali platiť

Sú naším konkurentom s úplne iným produktom, s technológiou, ktorú vytvorili pre celý svet, s tržbami viac ako sto miliárd dolárov ročne a s naším obsahom, ktorý využívajú bezplatne.

Aj preto sme museli začať spoplatňovať obsah na našom webe. Aby sme si naďalej mohli plniť našu spoločenskú rolu a prinášať verejnosti pravdivé a overené informácie.

Nechceme nič iné, len rovnakú ochranu pre texty, ako majú hudba a film.

Alexej Fulmek, generálny riaditeľ Petit Press

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  10. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  1. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  4. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  5. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  9. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  10. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 863
  2. Najužitočnejšia appka 17 764
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 958
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 642
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 8 744
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 410
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 281
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 534
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 202
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 794

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemecko nevyčíta Slovensku únos Vietnamca, tvrdí Saková

Denisa Saková rokovala s nemeckým ministrom vnútra Seehoferom.

DOMOV

Zdravotnícke šmejdy ponúkajú naďalej. Zakročiť nevie nikto

Pomôcky predáva firma zo súostrovia Komory.

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico má pravdu. Nezápasí so Sulíkom, ale s Kiskom

Robiť dramaturgiu relácie na želanie politika, je zlým signálom.

Neprehliadnite tiež

Identikit (kreslí Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

Stĺpček Petra Schutza

Stopercentná bezpečnosť sa ustrážiť nedá

Trenčianskemu festivalu treba držať palce vo viere, že kvótu nešťastí má vyčerpanú na storočie.

Autorská strana Beaty Balogovej

Príbehy, ktoré odlíšia pravdu od klamstva, môžu stáť život

Prejav šéfredaktorky SME Beaty Balogovej na odovzdávaní medzinárodnej Ceny Alfreda Frieda pre fotografiu roka na tému mier.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Súd podľa Fica

Fico svoj návrh nemyslí celkom vážne.

Komentár Zuzany Kepplovej

Fico má pravdu. Nezápasí so Sulíkom, ale s Kiskom

Robiť dramaturgiu relácie na želanie politika, je zlým signálom.