STĹPČEK ALEXEJA FULMEKA

Žiadame ochranu novinárskeho obsahu

O čo ide dnes vydavateľom a novinárom v Európskom parlamente, píše Fulmek.

Riaditeľ vydavateľstva Petit Press a zakladateľ denníka SME Alexej Fulmek.
Článok pokračuje pod video reklamou

Homo digitalis, človek digitálne gramotný, urobí tento úkon takmer každý deň. Navštívi stránku vyhľadávača, napríklad Googlu, do malého obdĺžnika napíše, čo práve hľadá (napríklad komunálne voľby) a vyhľadávač mu ponúkne linky na obsah niekoho iného.

Prečítajte si tiež: Facebook či YouTube by sa mali deliť o príjmy z reklamy

V takejto chvíli sa stáva Google distribútorom obsahu, za ktorý nezaplatí ani cent. Možno by bolo všetko v poriadku, keby popri tom nepredával inzerciu, čo znamená, že si môžete kúpiť vo vyhľadávaní pozíciu, ktorá by bola viditeľnejšia, ako je pozícia vášho konkurenta.

Z vyhľadávania má Google vyše 80 percent svojich príjmov, je nesporné, že na vytváraní takéhoto obchodného modelu sa podieľajú aj vydavatelia svojím obsahom, ale nedostávajú za to žiadnu odmenu.

Kľúčové hlasovanie

Na inom mieste v našich novinách si môžete prečítať vyhlásenie slovenských vydavateľov a novinárov, ktorým podporujú schválenie smernice na posilnenej ochrany novinárskych textov, o ktorom bude hlasovať Európsky parlament.

Stručne povedané, žiadajú spolu s ostatnými európskymi vydavateľmi, aby najmä Google a Facebook, ale aj iné platformy platili za to, že súčasťou ich služieb je novinársky obsah.

Prečítajte si tiež: Z online šírenia novinárskeho obsahu majú mať podiel novinári

Nerád používam zjednodušené príklady, ale predstavte si, že pekáreň vyrába rožky a peniaze dostáva len distribútor rožkov, ktorý by sa bránil argumentáciou, že v princípe aj tak nepredáva celé rožky, len dáva ľudom z rožkov odhryznúť a popri tom im ponúka nejaký iný produkt a inkasuje zaň peniaze, ktoré by inak dostala pekáreň.

Dôkazom, že sociálne siete využívajú obsah vydavateľov ako významnú súčasť svojej služby, je aj prieskum agentúry Nielsen, ktorý tvrdí, že až 47 percent dospelej populácie považuje Facebook a iné sociálne siete za svoj hlavný zdroj čerstvých správ a vo vekovej kategórii do 24 rokov je to dokonca 66 percent respondentov, hoci Facebook žiadne texty správ neprodukuje.

Straty vydavateľov

Naše vydavateľstvo stratilo za ostatných desať rokov takmer 90 miliónov eur inzertných tržieb. Väčšina týchto peňazí išla k vyspelým technologickým gigantom.

Nie preto, že by vyrobili lepšie tlačené či digitálne noviny alebo vyprodukovali kvalitnejšie texty.

Prečítajte si tiež: Je čas, aby Google a Facebook začali platiť

Sú naším konkurentom s úplne iným produktom, s technológiou, ktorú vytvorili pre celý svet, s tržbami viac ako sto miliárd dolárov ročne a s naším obsahom, ktorý využívajú bezplatne.

Aj preto sme museli začať spoplatňovať obsah na našom webe. Aby sme si naďalej mohli plniť našu spoločenskú rolu a prinášať verejnosti pravdivé a overené informácie.

Nechceme nič iné, len rovnakú ochranu pre texty, ako majú hudba a film.

Alexej Fulmek, generálny riaditeľ Petit Press

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 514
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 552
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 20 496
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 10 519
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 8 721
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 7 444
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 4 254
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 829
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 807
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 556

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lajčák má v druhom kole prezidentských volieb najväčšie šance, ukázal prieskum

Prieskum urobila agentúra Focus pre televíziu Markíza.

DOMOV

Pozadie protestov riešili aj pri Gorile. Bol za tým Kočner

V zákulisí operoval Kočnerov komplic.

Neprehliadnite tiež

Sľúbili sme im lásku (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

O reportáži, ktorá nevznikla, ale zaslúžila by si

Prečo sa Slovák stará o cudzie deti v Afrike?

DNES PÍŠE ZUZANA SZATMÁRY

Ako chutí mikrofón

Fašizmus nie je stranícka príslušnosť. Fašizmus je gangréna,

KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Ako to bolo s eurokrízou

Pozrime sa na fakty, nie na ideológiu.

Boľševická (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico).