STĹPČEK ALEXEJA FULMEKA

Žiadame ochranu novinárskeho obsahu

O čo ide dnes vydavateľom a novinárom v Európskom parlamente, píše Fulmek.

Riaditeľ vydavateľstva Petit Press a zakladateľ denníka SME Alexej Fulmek.
Článok pokračuje pod video reklamou

Homo digitalis, človek digitálne gramotný, urobí tento úkon takmer každý deň. Navštívi stránku vyhľadávača, napríklad Googlu, do malého obdĺžnika napíše, čo práve hľadá (napríklad komunálne voľby) a vyhľadávač mu ponúkne linky na obsah niekoho iného.

Prečítajte si tiež: Facebook či YouTube by sa mali deliť o príjmy z reklamy

V takejto chvíli sa stáva Google distribútorom obsahu, za ktorý nezaplatí ani cent. Možno by bolo všetko v poriadku, keby popri tom nepredával inzerciu, čo znamená, že si môžete kúpiť vo vyhľadávaní pozíciu, ktorá by bola viditeľnejšia, ako je pozícia vášho konkurenta.

Z vyhľadávania má Google vyše 80 percent svojich príjmov, je nesporné, že na vytváraní takéhoto obchodného modelu sa podieľajú aj vydavatelia svojím obsahom, ale nedostávajú za to žiadnu odmenu.

Kľúčové hlasovanie

Na inom mieste v našich novinách si môžete prečítať vyhlásenie slovenských vydavateľov a novinárov, ktorým podporujú schválenie smernice na posilnenej ochrany novinárskych textov, o ktorom bude hlasovať Európsky parlament.

Stručne povedané, žiadajú spolu s ostatnými európskymi vydavateľmi, aby najmä Google a Facebook, ale aj iné platformy platili za to, že súčasťou ich služieb je novinársky obsah.

Prečítajte si tiež: Z online šírenia novinárskeho obsahu majú mať podiel novinári

Nerád používam zjednodušené príklady, ale predstavte si, že pekáreň vyrába rožky a peniaze dostáva len distribútor rožkov, ktorý by sa bránil argumentáciou, že v princípe aj tak nepredáva celé rožky, len dáva ľudom z rožkov odhryznúť a popri tom im ponúka nejaký iný produkt a inkasuje zaň peniaze, ktoré by inak dostala pekáreň.

Dôkazom, že sociálne siete využívajú obsah vydavateľov ako významnú súčasť svojej služby, je aj prieskum agentúry Nielsen, ktorý tvrdí, že až 47 percent dospelej populácie považuje Facebook a iné sociálne siete za svoj hlavný zdroj čerstvých správ a vo vekovej kategórii do 24 rokov je to dokonca 66 percent respondentov, hoci Facebook žiadne texty správ neprodukuje.

Straty vydavateľov

Naše vydavateľstvo stratilo za ostatných desať rokov takmer 90 miliónov eur inzertných tržieb. Väčšina týchto peňazí išla k vyspelým technologickým gigantom.

Nie preto, že by vyrobili lepšie tlačené či digitálne noviny alebo vyprodukovali kvalitnejšie texty.

Prečítajte si tiež: Je čas, aby Google a Facebook začali platiť

Sú naším konkurentom s úplne iným produktom, s technológiou, ktorú vytvorili pre celý svet, s tržbami viac ako sto miliárd dolárov ročne a s naším obsahom, ktorý využívajú bezplatne.

Aj preto sme museli začať spoplatňovať obsah na našom webe. Aby sme si naďalej mohli plniť našu spoločenskú rolu a prinášať verejnosti pravdivé a overené informácie.

Nechceme nič iné, len rovnakú ochranu pre texty, ako majú hudba a film.

Alexej Fulmek, generálny riaditeľ Petit Press

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 672
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 596
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 379
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 545
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 970
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 382
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 910
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 894
  10. Najužitočnejšia appka 2 883

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kam chodíte, aj keď hovoríte opak

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

PRIMÁR

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Neprehliadnite tiež

Píše Ladislav Miko

Obchod nám ukazuje, v čom je sila EÚ

Jednotná Únia si diktuje podmienky, ktoré by štáty jednotlivo sotva vyrokovali.

Ako vyjde slnko? (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vico)

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rybanič hazarduje s basou

Možno porušovanie zákona ospravedlniť bohumilým úmyslom?

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Najzbytočnejší spor Únie

Strkanie do susedov je proti našim záujmom.