STĹPČEK ALEXEJA FULMEKA

Žiadame ochranu novinárskeho obsahu

O čo ide dnes vydavateľom a novinárom v Európskom parlamente, píše Fulmek.

Riaditeľ vydavateľstva Petit Press a zakladateľ denníka SME Alexej Fulmek.Riaditeľ vydavateľstva Petit Press a zakladateľ denníka SME Alexej Fulmek.

Homo digitalis, človek digitálne gramotný, urobí tento úkon takmer každý deň. Navštívi stránku vyhľadávača, napríklad Googlu, do malého obdĺžnika napíše, čo práve hľadá (napríklad komunálne voľby) a vyhľadávač mu ponúkne linky na obsah niekoho iného.

Prečítajte si tiež: Facebook či YouTube by sa mali deliť o príjmy z reklamy

V takejto chvíli sa stáva Google distribútorom obsahu, za ktorý nezaplatí ani cent. Možno by bolo všetko v poriadku, keby popri tom nepredával inzerciu, čo znamená, že si môžete kúpiť vo vyhľadávaní pozíciu, ktorá by bola viditeľnejšia, ako je pozícia vášho konkurenta.

Z vyhľadávania má Google vyše 80 percent svojich príjmov, je nesporné, že na vytváraní takéhoto obchodného modelu sa podieľajú aj vydavatelia svojím obsahom, ale nedostávajú za to žiadnu odmenu.

Kľúčové hlasovanie

Na inom mieste v našich novinách si môžete prečítať vyhlásenie slovenských vydavateľov a novinárov, ktorým podporujú schválenie smernice na posilnenej ochrany novinárskych textov, o ktorom bude hlasovať Európsky parlament.

Stručne povedané, žiadajú spolu s ostatnými európskymi vydavateľmi, aby najmä Google a Facebook, ale aj iné platformy platili za to, že súčasťou ich služieb je novinársky obsah.

Prečítajte si tiež: Z online šírenia novinárskeho obsahu majú mať podiel novinári

Nerád používam zjednodušené príklady, ale predstavte si, že pekáreň vyrába rožky a peniaze dostáva len distribútor rožkov, ktorý by sa bránil argumentáciou, že v princípe aj tak nepredáva celé rožky, len dáva ľudom z rožkov odhryznúť a popri tom im ponúka nejaký iný produkt a inkasuje zaň peniaze, ktoré by inak dostala pekáreň.

Dôkazom, že sociálne siete využívajú obsah vydavateľov ako významnú súčasť svojej služby, je aj prieskum agentúry Nielsen, ktorý tvrdí, že až 47 percent dospelej populácie považuje Facebook a iné sociálne siete za svoj hlavný zdroj čerstvých správ a vo vekovej kategórii do 24 rokov je to dokonca 66 percent respondentov, hoci Facebook žiadne texty správ neprodukuje.

Straty vydavateľov

Naše vydavateľstvo stratilo za ostatných desať rokov takmer 90 miliónov eur inzertných tržieb. Väčšina týchto peňazí išla k vyspelým technologickým gigantom.

Nie preto, že by vyrobili lepšie tlačené či digitálne noviny alebo vyprodukovali kvalitnejšie texty.

Prečítajte si tiež: Je čas, aby Google a Facebook začali platiť

Sú naším konkurentom s úplne iným produktom, s technológiou, ktorú vytvorili pre celý svet, s tržbami viac ako sto miliárd dolárov ročne a s naším obsahom, ktorý využívajú bezplatne.

Aj preto sme museli začať spoplatňovať obsah na našom webe. Aby sme si naďalej mohli plniť našu spoločenskú rolu a prinášať verejnosti pravdivé a overené informácie.

Nechceme nič iné, len rovnakú ochranu pre texty, ako majú hudba a film.

Alexej Fulmek, generálny riaditeľ Petit Press

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 772
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 187
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 089
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 020
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 339
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 868
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 110
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 082
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 888
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 430

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

TRENČÍN

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Neprehliadnite tiež

Traktory (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Bašternákov klient káže o daniach

Občania sa na kampaň skladali iba ak Ficovi.

Peter Tkačenko
Komentár Zuzany Kepplovej

Pekné máte traktory, isto boli drahé

Nespokojní farmári si budú musieť hľadať inú politickú strechu.

Zuzana Kepplová
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

Peter Schutz
Autorská strana Michala Havrana

Rok po vražde je Slovensko ešte surovejšie

Pretože smrť dvoch mladých ľudí zničila jeho svet balíčkov a večierkov.

Robert Fico s asistetnkou Troškovou.