STĹPČEK ALEXEJA FULMEKA

Žiadame ochranu novinárskeho obsahu

O čo ide dnes vydavateľom a novinárom v Európskom parlamente, píše Fulmek.

Riaditeľ vydavateľstva Petit Press a zakladateľ denníka SME Alexej Fulmek.
Článok pokračuje pod video reklamou

Homo digitalis, človek digitálne gramotný, urobí tento úkon takmer každý deň. Navštívi stránku vyhľadávača, napríklad Googlu, do malého obdĺžnika napíše, čo práve hľadá (napríklad komunálne voľby) a vyhľadávač mu ponúkne linky na obsah niekoho iného.

Prečítajte si tiež: Facebook či YouTube by sa mali deliť o príjmy z reklamy

V takejto chvíli sa stáva Google distribútorom obsahu, za ktorý nezaplatí ani cent. Možno by bolo všetko v poriadku, keby popri tom nepredával inzerciu, čo znamená, že si môžete kúpiť vo vyhľadávaní pozíciu, ktorá by bola viditeľnejšia, ako je pozícia vášho konkurenta.

Z vyhľadávania má Google vyše 80 percent svojich príjmov, je nesporné, že na vytváraní takéhoto obchodného modelu sa podieľajú aj vydavatelia svojím obsahom, ale nedostávajú za to žiadnu odmenu.

Kľúčové hlasovanie

Na inom mieste v našich novinách si môžete prečítať vyhlásenie slovenských vydavateľov a novinárov, ktorým podporujú schválenie smernice na posilnenej ochrany novinárskych textov, o ktorom bude hlasovať Európsky parlament.

Stručne povedané, žiadajú spolu s ostatnými európskymi vydavateľmi, aby najmä Google a Facebook, ale aj iné platformy platili za to, že súčasťou ich služieb je novinársky obsah.

Prečítajte si tiež: Z online šírenia novinárskeho obsahu majú mať podiel novinári

Nerád používam zjednodušené príklady, ale predstavte si, že pekáreň vyrába rožky a peniaze dostáva len distribútor rožkov, ktorý by sa bránil argumentáciou, že v princípe aj tak nepredáva celé rožky, len dáva ľudom z rožkov odhryznúť a popri tom im ponúka nejaký iný produkt a inkasuje zaň peniaze, ktoré by inak dostala pekáreň.

Dôkazom, že sociálne siete využívajú obsah vydavateľov ako významnú súčasť svojej služby, je aj prieskum agentúry Nielsen, ktorý tvrdí, že až 47 percent dospelej populácie považuje Facebook a iné sociálne siete za svoj hlavný zdroj čerstvých správ a vo vekovej kategórii do 24 rokov je to dokonca 66 percent respondentov, hoci Facebook žiadne texty správ neprodukuje.

Straty vydavateľov

Naše vydavateľstvo stratilo za ostatných desať rokov takmer 90 miliónov eur inzertných tržieb. Väčšina týchto peňazí išla k vyspelým technologickým gigantom.

Nie preto, že by vyrobili lepšie tlačené či digitálne noviny alebo vyprodukovali kvalitnejšie texty.

Prečítajte si tiež: Je čas, aby Google a Facebook začali platiť

Sú naším konkurentom s úplne iným produktom, s technológiou, ktorú vytvorili pre celý svet, s tržbami viac ako sto miliárd dolárov ročne a s naším obsahom, ktorý využívajú bezplatne.

Aj preto sme museli začať spoplatňovať obsah na našom webe. Aby sme si naďalej mohli plniť našu spoločenskú rolu a prinášať verejnosti pravdivé a overené informácie.

Nechceme nič iné, len rovnakú ochranu pre texty, ako majú hudba a film.

Alexej Fulmek, generálny riaditeľ Petit Press

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 259
  2. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 345
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 11 250
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 602
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 551
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 093
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 703
  8. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 4 456
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 440
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 918

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ako sa Čína stala hlavným vývozcom do celého sveta

Krajina vyváža tovar v biliónoch eur.

Píše Ivan Mikloš

Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Z Ruska ma vyhnal Putin, z Lidoviek Babiš (píše Petra Procházková)

Obliehanie Babišom som nevydržala.

Neprehliadnite tiež

Otázka koalície (Vaněk)

Karikatúra denníka SME (kreslí Vaněk)

PÍŠE MARTIN KLEIN

Slovensko potrebuje alianciu prvovoličov a skúsených demokratov

Otvorený list budúcim prvovoličom.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Nevideli ste kandidáta Smeru?

Do konca septembra zostáva zopár dní.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Brexit bez dohody je Waterloo

Prednosť si stále zaslúži kompromis.

Stĺpček Osmelené

Prines, odnes, nezaplať. Čo mi dal rok bez nákupov oblečenia

Ako som objavila Ameriku.