Autor je poslanec NR SR za stranu SMER-SD a bývalý minister kultúry
Dlho sa už diskutuje o spôsobe výberu či voľby kandidátov do rôznych významných funkcií. Mám na mysli najmä funkciu policajného prezidenta a sudcov Ústavného súdu.
Bola to časť verejnosti, ako aj niektoré médiá, ktoré svojho času pod vplyvom viacerých káuz žiadali nielen odvolanie bývalého policajného prezidenta Gašpara, ale aj zásadnú zmenu pravidiel pri vymenovaní nového prezidenta, a to tak, aby bol nezávislý.
Vláda, ktorá sa zaviazala, že pripraví nový spôsob výberu policajného prezidenta, nedávno schválila návrh, ktorý sa snaží vzbudiť zdanie väčšej nezávislosti od ministra vnútra.
Pravdu povediac, nejde len o zdanie, pretože tento návrh ministrovi a vláde berie doterajšiu výlučnú kompetenciu vymenovať a odvolávať prezidenta a do tohto procesu vnáša podmienku odporúčania väčšiny poslancov v parlamentnom výbore pre obranu a bezpečnosť.
Policajný prezident by tak po novom už naozaj nebol len v rukách ministra, a teda by bol od neho naozaj menej závislý. To však neznamená, že by bol nezávislejší aj od politikov samých osebe. A domnievam sa, že práve o to išlo tým, ktorí nezávislosť policajného prezidenta žiadali.
Prekážali Gašpar a Kaliňák
Tu však položím iné dôležité otázky. Je naozaj nezávislosť policajného prezidenta od ministra vnútra správnou požiadavkou? Nakoľko bola táto požiadavka vedená len odporom k bývalému prezidentovi Gašparovi a bývalému ministrovi vnútra Kaliňákovi?