Autor pôsobí na Katedre finančného práva Univerzity Komenského v Bratislave
Do Národnej rady Slovenskej republiky bol 28. septembra 2018 predložený poslanecký návrh na vydanie zákona o osobitnom odvode obchodných reťazcov.

Hoci sa o obdobnom odvode už v minulosti niektorí politickí predstavitelia vyjadrovali, tento návrh putuje do pléna ako tzv. poslanecký. To znamená, že až do okamihu, kým bol predložený sa k nemu verejne nikto nemohol vyjadriť.
Predkladatelia sa možno domnievajú, že by ani nebolo o čom diskutovať a prípadné drobnosti sa dajú „vyladiť“ v druhom čítaní. Ja sa, naopak, domnievam, že ten návrh v tejto podobe môže slúžiť nanajvýš na demonštrovanie potreby riadneho pripomienkového konania.
Skúsim postupne naznačiť aspoň tie najhrubšie chyby a nebudem pritom hodnotiť kvalitu návrhu z politického hľadiska.
Aký je účel zákona
Predkladatelia v dôvodovej správe uvádzajú, že cieľom je vytvoriť nové mechanizmy na podporu domáceho poľnohospodárstva a potravinárstva a zabezpečiť ich financovanie. Nasleduje pomerne dlhý zoznam aktivít, ktoré by mali byť z odvodu financované.
Z textu zákona je však zrejmé, že jeho účel je v skutočnosti jediný. Zabezpečiť dodatočné príjmy do štátneho rozpočtu. Tam asi nie je možné návrhu zákona veľa vyčítať.
Predkladatelia však súčasne tvrdia, že v slovenskom dodávateľskom potravinovom reťazci majú obchodné reťazce dominantné postavenie z hľadiska zisku. Pravdepodobne sa domnievajú, že ich návrh túto situáciu prinajhoršom nezhorší.