SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky
AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Ako sme sa my, deti technológií mýlili

Technooptimisti zabudli, že realitu tvoria skutoční ľudia.

(Zdroj: FOTOLIA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Priznáva sa to namáhavo. Povedať, že sa človek mýli, že nemá pravdu, že aj keď mal dobré úmysly, vydláždil cestu do pekla. Že prekrásny nový svet sa nestal ani krásnym, a keď na to dôjde, nestal sa ani novým.

Zostal rovnakým, pretože zostali rovnakí ľudia v ňom. A technológie, tie, ktoré nám mali priniesť najlepší z možných svetov, ktoré mali oslobodiť človeka a vyriešiť všetky jeho problémy, akurát tie problémy zväčšili.

Píše sa to ťažko. A ťažko sa to píše technooptimistom, ktorí desaťročia verili, že keď dajú ľuďom do ruky nový nástroj, dokážu postaviť ohromné, nevídané veci.

Veril som tomu vtedy, keď sme si v polovici deväťdesiatych rokoch v petržalských panelákoch zhadzovali z okien káble, aby sme si so susedmi dokázali zosieťovať počítače.

Vtedy, keď som chodieval do kancelárií Slovenskej technickej univerzity obdivovať najnovší zázrak menom internet. Veril, keď sme všetky tie kyberie považovali za slobodný, kreatívny priestor pomáhajúci šíriť inovatívne myšlienky.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Verili tomu akademickí zakladatelia webu, keď hovorili o informáciách, ktoré chcú byť zdarma a chcú byť šírené. A zrejme tomu úplne úprimne veril aj Mark Zuckerberg a jemu podobní, keď hovorievali o lepšom spojení, o väčšom množstve priateľstiev, o efektívnejšej výmene rôznorodých myšlienok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Lenže keď dáte človeku kladivo, môže pribiť na zatekajúcu strechu škridle. Alebo ním môže niekoho pretiahnuť po hlave. Technooptimisti sa hrozne zmýlili. A našou najväčšou chybou bola naša naivita.

Ignorovali sme ich

My, čo milujeme nové technológie, nové objavy, nové zistenia, často zabúdame: že veda a technológie nie sú cieľom, sú iba prostriedkom.

A pri každom prostriedku, pri každom nástroji záleží predovšetkým na tom, kto a na čo ho používa.

Sociálne siete ako Facebook nás mali lepšie spájať. Lenže ich autori najskôr v neodpustiteľnej naivite a neskôr – čo je oveľa horšie – z ekonomických dôvodov uzavreli ľudí do bludiska krivých zrkadiel. Do komôr, ktoré odrazmi len posilňujú naše predsudky.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5JKA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5JKA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Kollár sa postavil na stranu tých, ktorí odkláňajú do slepej uličky jedinú funkčnú agendu koalície.


17 h

Karikatúra denníka SME (Vico).


17 h
Jean-Paul Belmondo.

Zdá sa, akoby bolo stále menej mužov, ktorým by sa mali naši synovia podobať. Ani Belmondo už nie je.


18 h
Nataša Holinová

V prebiehajúcich justičných vojnách nám chýbajú nájomné byty.


19 h
Skryť Zatvoriť reklamu