SME

Drahý, stratový a nepotrebujú ho. Prečo Číňania stavajú zbytočný most

Biely slon v Perlovej rieke.

Pylón mosta medzi Hongkongom a Macaom. (Zdroj: SITA/AP)

Autor pôsobí v Inštitúte ázijských štúdií.

Koncom októbra plánujú s niekoľkomesačným meškaním uviesť do prevádzky most spájajúci bývalú britskú kolóniu Hongkong s Macaom a priľahlým čínskym veľkomestom Zhuhai.

Tridsaťdeväť kilometrov dlhý most vedie cez ústie Perlovej rieky, v ktorej strede sa na chvíľu ponorí pod vodu, aby umožnil priechod najväčším lodiam. Pred vstupom do Macaa je nad vodou vybudovaná obrovská križovatka, na ktorej sa most rozdelí na macajskú a zhuhajskú časť.

Otvárací ceremoniál nám určite pripomenie fantastické stavebné úspechy a obrovský potenciál mosta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vzhľadom na unikátnu pozíciu mosta v oblasti, kde sa stretáva jedna z najväčších ázijských riek s vodami Juhočínskeho mora, a ktorú pravidelne bičujú mohutné tajfúny, bola výstavba technicky neuveriteľne náročná. Spolu s mostom a tunelom bolo vybudovaných aj niekoľko umelých ostrovov, na ktorých bude prebiehať hraničná kontrola a správa mosta.

Most je zároveň jedným z najviditeľnejších symbolov čínskeho projektu Greater Bay Area, ktorý má podľa vzoru San Francisca ambíciu spojiť Hongkong, Macao, Kanton a ďalšie veľkomestá v delte Perlovej rieky do metropolitnej oblasti a integrovaného obchodného centra so 67 miliónmi obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Koho most neteší

V samotnom Hongkongu je však málokto z mosta nadšený. Zoznam výčitiek najhlasnejších odporcov projektu sa, samozrejme, začína jeho cenou. Napriek tomu, že projekt iniciovala čínska vláda, najväčšie bremeno nesú hongkonskí daňoví poplatníci.

Tí by viac ocenili, ak by sa v prepočte miliarda eur, ktorá šla na stavbu mosta, radšej investovala do školstva a zdravotníctva. Takto skončili peniaze najmä u miestnych oligarchov, ktorých stavebné firmy celý projekt realizovali.

Napriek vysokej cene za výstavbu sa však stavbári predsa len pokúsili ušetriť na materiáli. Nedostatok betónu spôsobil, že sa umelé ostrovy začali rozpadať len pár týždňov po dokončení. Poslanecká kontrola zistila, že boli sfalšované aj výsledky záťažových testov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5JU9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americké systémy protivzdušnej obrany Patriot (vľavo) a NASAMS.

Odchod talianskeho systému reálne neznamená veľkú zmenu.


Historické vyrovnanie sa s Ficom zatiaľ nie je na programe.


Peter Schutz

Ideologické ťažisko celej koalície leží v extrémistickej lokalite.


Karikatúra denníka SME (Sliacky).


SkryťZatvoriť reklamu