Hannah Arendtová, Pôvod totalitarizmu, preložil Igor Otčenáš, Premedia 2018
Na dôkaz aktuálnosti stačí niekoľko riadkov hneď v predslove inak poriadne objemnej knihy.
„Naša budúcnosť nebola nikdy taká nepredvídateľná, nikdy nezávisela do takej miery od politických síl, od ktorých nemožno s dôverou očakávať, že sa budú riadiť zákonitosťami zdravého rozumu a vlastného záujmu.“
Pôvod totalitarizmu sa po Trumpovom nástupe vypredal na Amazone za krátky čas. Pritom Arendtová túto svoju už klasickú prácu (uvádzanú vo väčšine rebríčkov najlepší non-fiction titulov storočia) uviedla na svet prvýkrát v roku 1951.
Po dvoch svetových vojnách za života jednej generácie cíti ticho, ktoré sa rozprestrie, keď zomrú všetky nádeje.
Nedúfa v konečnú obnovu starého svetového poriadku. Vidí bezdomovstvo v bezprecedentnom rozsahu a vykorenenosť v nevídanej hĺbke.
Jej skúmanie pôvodu totalitarizmu je riskantné, lebo chce pristupovať k realite nepredpojato, vnímavo a súčasne ju strpieť. „Obrátiť sa chrbtom k ničivým silám storočia nemá veľký zmysel.“
Takýto pracovný postup si prirodzene okrem uznania a obdivu vyslúžil aj kritiku. Profesor moderných židovských dejín Bernard Wasserstein v roku 2009 v literárnej prílohe Times po desaťročiach od zrodu knihy napadol úspech klasického diela.
Vraj jej koncepcia dynamiky historických zmien je zmäteným mišmašom. Arendtová podľa neho ukazuje neznalosť politickej ekonómie, diplomacie a vojenskej stratégie. Drobné dôkazy rada nafukuje a následne generalizuje.
Wasserstein nezabudol pripomenúť neskorší „hriech“ Arendtovej, keď bola vo svojej slávnej reportáži z procesu s Eichmannom nekompromisná aj voči obetiam holokaustu.
Aj takto môže vyzerať alergická reakcia na nepredpojatú konfrontáciu s realitou. Arendtová zhromaždila také kvantum faktov, súvislostí a ich analýz, že sa nemohla vyhnúť nedokonalosti. Jej záujem je však výrazný a dôsledný, a tak ju nemožno upodozrievať z intelektuálnych podrazov.
Začiatky katastrofy
Arendtová skúma a dokumentuje antisemitizmus, imperializmus a totalitarizmus. Hneď v úvode veľkej pasáže o antisemitizme môže niekoho vyrušiť.