SME

Keď investície nie sú v štátnom záujme

Absolútne odmietanie čínskych investícií, aj ich naivné vítanie sú problematické.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor pôsobí ako výkonný riaditeľ Inštitútu ázijských štúdií.

Zahraničné investície sú často vykresľované ako ekonomický všeliek. Čo však robiť v prípadoch, keď záujmy investora nie sú poctivé, ba dokonca predstavujú bezpečnostnú hrozbu?

Keď v lete 2016 čínska firma Midea Group kúpila nemeckého výrobcu robotov Kuka, mnohí analytici sa pozastavili nad tým, ako je možné, že sa firma narábajúca s citlivými technológiami mohla ocitnúť v rukách čínskej firmy.

Zahraničné investície sú typicky vnímané ako príležitosť pre krajinu ďalej rozvíjať svoju ekonomiku. Už menej sa hovorí o bezpečnostných rizikách, ktoré niektoré druhy investícií môžu so sebou priniesť. Investície do kritickej infraštruktúry a kritických odvetví hospodárstva, ako je napríklad energetika a vyspelé technológie dvojitého použitia, sú obzvlášť citlivé a vyžadujú dôsledné zváženie bezpečnostných implikácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pokiaľ sa takéto podniky dostanú do rúk investora s pokútnymi úmyslami, ich akvizícia môže predstavovať bezpečnostnú hrozbu pre štát.

Niet preto divu, že akvizícia spoločnosti Kuka čínskou firmou spustila v Nemecku a aj vo zvyšku EÚ debatu o tom, ako zabezpečiť, aby zahraničné investície do citlivých sektorov ekonomiky nepredstavovali hrozbu pre národné a celoeurópske bezpečnostné záujmy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dôveruj, ale preveruj

Za účelom zabezpečenia ochrany strategických odvetví sa v Bruseli diskutuje o prijatí nariadenia o zriadení screeningového mechanizmu, ktorý má umožniť Komisii a členským štátom preskúmať investície z krajín mimo EÚ pre ich potenciálne bezpečnostné hrozby a umožniť členským štátom zakázať ich realizáciu.

Nie je žiadnym tajomstvom, že motiváciou európskych legislatívcov je brániť európsky trh najmä pred čínskymi investormi.

Návrh zverejnený Komisiou počíta s vytvorením dvoch druhov preverovacích mechanizmov, ktoré budú fungovať ako na národnej, tak aj na celoúniovej báze. Gro preverovania pritom spadá do pôsobnosti členských štátov, ktoré majú možnosť preveriť vplyvy na bezpečnosť a verejný poriadok akéhokoľvek investičného projektu prichádzajúceho zvonku Únie.

Je pritom ponechané na vôli každého členského štátu aby si určil pravidlá fungovania systému, ba dokonca aj to, či si takýto mechanizmus vôbec zriadi. Pokiaľ by si štát mechanizmus nevytvoril, vzniká mu minimálne povinnosť pravidelne informovať Komisiu o tom, aké investície sa v priebehu roka na jeho území zrealizovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Členské štáty sa zároveň musia vzájomne informovať o tom, či preverujú nejakú investíciu, aby sa ostatní členovia EÚ mohli k zamýšľanej investícii vyjadriť.

Simultánne bude existovať aj preverovací mechanizmus Komisie, ktorý sa bude však zaoberať len tými prípadmi, kde hrozí vplyv na bezpečnosť projektov celoeurópskeho významu (napríklad satelitné systémy Galileo a Copernicus či transeurópske siete), prípadne projektov, ktorých realizácia môže mať vplyv na bezpečnosť viacerých členských štátov.

Oproti národným mechanizmom má teda mechanizmu Komisie značne zúžený rozsah pôsobnosti. Preverovanie Komisiou môžeme považovať za akúsi poistku pre prípady, kedy by investícia mala bezpečnostný vplyv na väčšiu časť, prípadne celú Úniu, no členský štát, kde sa investícia má realizovať nebude schopný alebo ochotný brať ohľad na bezpečnostné stránky investičného zámeru.

Pokiaľ sa na základe preverovania (či už Komisie, alebo členského štátu) zistí, že investícia skutočne predstavuje bezpečnostnú hrozbu, môže byť jej realizácia zakázaná. Túto právomoc má však len členský štát a nie Komisia.

Na druhej strane ak Komisia na základe svojho vlastného preverovania (týka sa len spomínaných projektov celoeurópskeho významu) odporučí štátu aby investíciu zakázal, no ten tak neučiní, musí svoje odlišné stanovisko vysvetliť.

Sme nekritickí vítači?

Účelom screeningu nie je zakázať akékoľvek investície do rizikových odvetví z krajín mimo EÚ, ba ani umožniť veľkým členským štátom vetovať akékoľvek investície z Číny u svojich menších partnerov, ako sa niektorí mylne domnievajú.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5MBX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americké systémy protivzdušnej obrany Patriot (vľavo) a NASAMS.

Odchod talianskeho systému reálne neznamená veľkú zmenu.


Historické vyrovnanie sa s Ficom zatiaľ nie je na programe.


Peter Schutz

Ideologické ťažisko celej koalície leží v extrémistickej lokalite.


Karikatúra denníka SME (Sliacky).


SkryťZatvoriť reklamu