Autor bol 40 rokov zamestnancom železníc, pôsobí v strane Šanca
Návrh štátneho rozpočtu na rok 2019 ráta v rezorte dopravy so sumou 1,15 miliardy eur, čo je o 1,9 percenta menej ako tento rok. Takto stratí rezort dopravy 20 miliónov eur.
Na základe týchto čísel v rozpočte nemožno uskutočniť napredovanie novej výstavby, údržbu a prevádzku infraštruktúry. Aj napriek mnohým incidentom na našich železniciach štát nenašiel na zlepšenie koľajovej dopravy viac peňazí.
Rozpočet pre ŽSR je likvidačný. Nezodpovedá požiadavke na vyrovnané hospodárenie v zmysle platnej zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry. Dotácie v prevádzkovej oblasti každoročne klesajú, a to aj napriek stálym požiadavkám na vyššie dopravné výkony, ako aj na obnovovanie prevádzky na uzavretých tratiach.
“Železniciam zhoršili situáciu aj príplatky za prácu. Sú tlačené do opatrení, ktoré vyžadujú úsporné riešenia.
„
Železniciam zhoršili situáciu aj príplatky za nočnú prácu a prácu cez víkend. Sú dlhodobo tlačené do úsporných opatrení, ktoré si potom vyžadujú úsporné riešenia, a predovšetkým k realizácii len neodkladných prác, a to v časovej tiesni, čo v konečnom efekte znamená vznik mimoriadnych udalostí.
Pripravte sa na meškanie
Následkom nedostatočného financovania železníc sa bude musieť znížiť rozsah údržby a namiesto modernizácie infraštruktúry budú môcť ŽSR len odstraňovať havarijné stavy a realizovať len prioritné údržby. Keďže nebudú pokryté náklady na realizáciu ťažkých a stredných opráv, budú musieť ŽSR zavádzať opatrenia na zníženie traťovej rýchlosti, dokonca aj k vylúčeniu koľají a chodu vlakov.