nie verejnou sebakritikou V. Mečiara na medzinárodnom fóre, pretože jeho doterajšie vnútropolitické a od nich odvodené aj zahraničnopolitické kroky zanechávali stopy otočené pätami na západ. Ak si zaktivizovanie slovenského vzťahu k EÚ predstavuje zlepšením "informačných kanálov", o ktoré požiadal holandského premiéra Wima Koka, ide iba o staré klišé, založené na predpoklade, že zahraniční partneri sú nesvojprávni a nevedia, o čo v skutočnosti v SR ide. V. Mečiar tak uráža predstaviteľov EÚ, čo si na medzinárodnej scéne dovolí iba máloktorý európsky predseda vlády. Dnes už aj malé dieťa vie, že veľvyslanectvá členských štátov EÚ podávajú svojim vládam veľmi presné informácie o stave slovenskej politiky. Predseda vlády to asi nevie.
Okrem spomínaných perličiek, vyplývajúcich z politickej neohrabanosti, V. Mečiar použil aj zavádzanie. "Slovenský systém je demokratický. Zlyhanie jednotlivých osôb alebo slabšiu úroveň politickej kultúry nepovažujem za chybu v rámci demokratických premien," povedal V. Mečiar. Už nie je pravda, že na Slovensku funguje plnohodnotná demokracia. Napriek demokratickej ústave a demokraticky volenému parlamentu vládna koalícia pravidelne porušuje ústavu a zákony tejto krajiny. Koalícia vylúčila z parlamentu platne zvoleného poslanca a znemožňuje vyšetrovanie trestných činov s politickým pozadím - únos M. Kováča ml., zavraždenie R. Remiáša a zneužívanie právomoci verejného činiteľa Ľ. Hudekom a I. Lexom, ktoré dokazuje záznam ich telefonátu. V prvom rade zlyhal premiér Mečiar a jeho politický klan. Reakcie západu dokazujú, že EÚ a NATO tieto skutočnosti považujú za vážne chyby našich "premien". Je diskutabilné, či ich EÚ považuje za "demokratické". A takisto je otázne, či V. Mečiar interpretoval to, čo od predstaviteľov EÚ skutočne počul.