jnosť s jeho prácou".
# Predpokladali ste, že váš príchod z misie vo Vatikáne bude datovaný pred skončením funkčného obdobia diplomata a pred skončením vlády V. Mečiara?
"Neviazal by som sa na miestne politické záležitosti, hoci ma to prekvapilo. Sú zaužívané zvyky trojmesačného ohlásenia vopred veľvyslancovi, že sa má zo svojej misie vrátiť. Mne na odchod zostali tri týždne."
# V spojitosti s neštandardne rýchlym odchodom z diplomacie si predseda vlády zároveň neodpustil kritiku na vašu adresu. Dovolili ste si napriek svojej práci pri vypracovaní listín spolupráce medzi SR a Vatikánom, ocenenej svojho času aj ministerstvom zahraničia, ponechať potom zmluvu v zásuvke?
"Celú záležitosť by som neškandalizoval. Odhliadnuc od skutočnosti, že bol môj návrat vyvolaný pred skončením funkčnosti misie a mal som naň len tri týždne, pričom som sa nestihol rozlúčiť s kolegami a priateľmi, musím s vďačnosťou prijať postoj Svätého otca v tejto veci, podobne ako postoj prefektúry. Dokonca mi vyšli v ústrety - čo nebýva zvykom, že rovno od Svätého otca som šiel na audienciu k štátnemu sekretárovi."
# Akoby vás kritika z vládnej strany neprekvapila. Prečo? Očakávali ste niečo podobné na sklonku vašej misie a prekvapil by vás váš bezproblémový odchod diplomata?
"Kritika ma zarazila. Keď som šiel do misie, hovorilo sa o úmysle uzavrieť konkordát. To nespadá do kompetencií veľvyslanca. Ten sa zaujíma len o technické záležitosti. Informoval som o tom ministerského predsedu na návšteve v Ríme. Nikdy predtým som nedostal poverenie ani cieľové usmernenie k vypracovaniu zmluvy, žiadosť ministra na vypracovanie podkladov pre zmluvu medzi SR a Vatikánom prišla neskôr. Po množstve intenzívnej práce som ich prerokoval s ministerstvom pre zahraničné vzťahy. Ďalšie rokovania boli medzi zložkami SR a Vatikánom, ktorých som sa už nikdy nezúčastnil, nikdy ma na ne nik nepozval, nik odo mňa žiaden posudok v tejto veci nepýtal. Ak sa na niečo čakalo, nebolo to z mojej viny."
# Sporným bodom v zmluve mala byť klauzula, podľa ktorej chcela mať vláda SR rozhodovaciu právomoc pri vymenovaní biskupov. Necítite morálny rozpor v nátlaku na Svätého otca, Jána Pavla II., ktorý sa zaslúžil o pád komunizmu vo východnom bloku, a zároveň musel mať silu blokovať klauzulu zo strany SR, ktorá komunizmus nielen silne pripomína, ale je z jeho praktík okopírovaná?