Oficiálnym zámerom vládneho návrhu novely zákona o komunálnych voľbách je zabezpečiť účasť národnostných menšín v samosprávach miest a obcí. Neoficiálnym zasa zabezpečiť účasť Slovákov v samosprávach na južnom Slovensku. Oba zámery sú legitímne. Práva menšín je potrebné chrániť - nezáleží na tom, či sa v menšinovom postavení práve nachádzajú Maďari, Rómovia alebo Slováci. Novela však v skutočnosti nerieši problém, ktorý by mala riešiť, a sama vyrába množstvo nových problémov.
Ak v miestnych samosprávach nie sú dostatočne zohľadňované záujmy menšín, tak takáto novela to nemôže zmeniť. Ak neexistuje vôľa (miestnej) väčšiny rešpektovať (miestne) menšiny, ich zastúpenie v samosprávach zostane len čisto formálnou záležitosťou. Riešením môže byť len demokratický vzťah väčšiny k menšinám (na miestnej, ale i celoštátnej úrovni) a vytvorenie takých mechanizmov, ktoré zabezpečia, že záujmy menšín nebudú môcť byť obchádzané. Ako včera upozornil podpredseda MOS K. Petöcz, môže to byť napr. systém menšinových samospráv s kompetenciami vo veciach súvisiacich s identitou menšiny alebo inštitút miestnych menšinových ombudsmanov.
Napriek deklarovanej promenšinovosti je v skutočnosti vládna novela hlboko protimenšinová. Znevýhodňuje totiž menšiny lokálne a názorové. Lokálne menšiny diskriminuje tým, že likviduje menšie volebné obvody, prostredníctvom ktorých mali v samospráve zastúpenie časti miest a obcí. Miesto toho bude jediným viacmandátovým obvodom celá obec a lokálne hľadisko nebude vôbec zohľadnené. Názorové menšiny sú diskriminované tým, že okruh kandidujúcich subjektov sa síce rozširuje o občianske združenia a Maticu slovenskú, ale zužuje o koalície politických strán, prostredníctvom ktorých mohli získať zastúpenie v samospráve názorové (politické) menšiny. Ešte drastickejšie obmedzenie politických menšín je obsiahnuté v navrhovanom systéme hlasovania typu "víťaz berie všetko", ktorý až na výnimky povedie k jednofarebnosti miestnych samospráv. Pre názornosť: ak by sa analogický systém uplatnil aj pre parlamentné voľby a HZDS by získalo 25 %, SDK 23 % a ostatné subjekty menej, tak by v NR SR sedelo 150 poslancov HZDS. Skutočnosť, že 16 z nich by boli Maďari, nie je určite dostatočná na to, aby sme takýto systém považovali za demokratický alebo ústretový voči menšinám.