Ak zvolajú okrúhly stôl koaličné strany, je možné, že dohody spoza stola sa aj zrealizujú, pretože koaličné strany disponujú dostatočným politickým potenciálom. Samozrejme, s dodatkom, že im dohody spoza okrúhleho stola budú vyhovovať aj niekoľko dní po... A s poznaním, že takýto variant okrúhleho stola je na Slovensku neznámym pojmom. Veď kto by si už pamätal - parafrázujúc klasika V. M. - čo sa za okrúhlym stolom dohodlo uplynulý týždeň. Záväzok prijať ústavný zákon o presune niektorých kompetencií hlavy štátu na predsedu NR SR? V čase, keď je možné vydierať opozíciu jeho neprijatím a dosiahnuť tak zvolenie inak neprijateľného kandidáta, ako poprel niekoľko dní starý záväzok predseda SNS?
Ak zvolajú okrúhly stôl opozičné strany, je možné, že dohody spoza stola sa aj dodržia, pretože opozičné strany disponujú dostatočným potenciálom na dodržiavanie dohôd (hoci toto tvrdenie pod prizmou súčasnej novinárskej kauzy vyznieva trochu pozoruhodne). S dodatkom, že sa dohodnú na záväzkoch, ktoré sa dajú uskutočniť aj s menšinovým postavením v NR SR. Z tohto hľadiska majú dohody spoza včerajšieho okrúhleho stola opozičných strán a spoločenských organizácií rozličný stupeň dôležitosti - zrejme sa dá očakávať, že výsledok dohody o spoločnom postupe pri príprave ústavného zákona o priamej voľbe prezidenta a o podpore návrhu SNS presunúť niektoré kompetencie na predsedu NR SR bude v značnej miere závisieť od postoja koaličných strán. Reálne možno vnímať a zrejme aj oceniť nanajvýš dohodu o koordinácii postupu opozičných strán pri obsadzovaní volebných okrskových komisií a paralelnom sčítavaní hlasov. Tento vecný zámer - ak sa podarí aj zrealizovať, ale jeho uskutočnenie je v bytostnom záujme opozície - môže znížiť riziko zmanipulovania volieb štátnymi orgánmi. Zámer dohodnúť sa na spoločnom postupe po voľbách a obnovení demokratického zriadenia na Slovensku je určite prirodzený - bude však závisieť od úspechu vo voľbách a počtu mandátov a morálky zvolených poslancov.