om, v tejto chvíli nie je známa ani jedna volebná koalícia, čím bola potvrdená správnosť názoru, že ich zákon prakticky zlikviduje.
Vystúpenie kandidátov SDK z KDH znamená, že hnutie zostalo aj bez všetkých podpredsedov. Voliť ich má právo iba snem, lenže snem do parlamentných volieb nebude. KDH sa do volieb bez nich zaobíde, rovnako ako aj ostatné strany päťkoalície, ktoré sa okrem KDH a SZS zaobídu dokonca aj bez svojich predsedov. Ich súčasnou politikou je totiž politika podpory SDK. Začiatkom júla, na ustanovujúcom kongrese SDK, sa zrejme stanú jej členmi. Majú síce možnosť na kandidátku vstúpiť aj ako nezávislí, lenže takéto rozhodnutie by bolo nevýhodné. Je totiž jasné, že rozhodovať o politike SDK budú môcť iba jej členovia, a nie nezávislí kandidáti. A vzhľadom na predpokladaný vývoj udalostí, bude doležité, aby sa kongresu zúčastnili všetky nominované osoby, ktoré o.i. budú voliť aj funkcionárov SDK. Inak môže prísť k prekvapujúcim zmenám. Prirodzený pomer 150-člennej SDK by mal byť 78 (KDH-DS) ku 72 (DU, SZS a SDSS). Prirodzený pomer znamená prirodzené dodržanie dohôd. Ak sa zmení, môžu sa zmeniť aj dohody. Ak sa zmenia dohody, môže sa zmeniť aj poradie na kandidátnej listine. Napokon, návrh na jej preobsadenie už pred časom iniciovala DU. Inými slovami - o politike SDK bude rozhodovať SDK, a nie päť strán ako doteraz. A v hre sú nielen počty budúcich poslancov za jej jednotlivé strany, ale aj peniaze. Predvolebnú a volebnú kampaň financuje päť strán, ale peniaze za vstup do volieb bude každoročne dostávať zo štátneho rozpočtu SDK. A v SDK budú viacerí politici, ktorí už dnes neuvažujú ani nepracujú na tom, ako vyhrať voľby, ale venujú sa tzv. pragmatickej povolebnej situácii.