Druhý demokratický stôl zástupcov opozičných strán, Grémia 3. sektora, Konfederácie odborových zväzov a Únie miest a obcí Slovenska v porovnaní s prvým spred troch týždňov znamenal istý pokrok - kým za prvým stolom išlo len o akési oťukávanie pozícií a hľadanie smeru či trendov, na ktorých sa zúčastnení mohli zhodnúť, za druhým stolom pokračovalo konkretizovanie spoločných aktivít. Ak sa demokratické strany a ich možní "spojenci" zhodnú na tom, ako minimalizovať riziko manipulácie parlamentných volieb (a ako naznačujú všetky prieskumy verejnej mienky, doterajšia vládna koalícia by to mala s opozíciou v nezmanipulovaných voľbách prehrať jasne na body, čo znamená, že riziko manipulovania volieb nie je práve najmenšie), ak sa navyše zhodnú aj na tom, ako sa dá predísť ústavnej kríze, či aspoň budú túto nie nereálnu možnosť analyzovať a pripravovať sa na ňu, nebude to málo - napríklad z hľadiska toho, aký signál verejnosti a svojmu protivníkovi vysielajú (inak sa podvádza trojročný chalan z vedľajšieho vchodu a inak jeho otec, vychádzajúci z posilňovne).
Je zrejmé, že zoskupenia ako SDK, SDĽ, SMK a SOP oslovujú jednu časť Slovenska, tú, ktorá sa nazdáva, že volebná súťaž sa má riadiť spravodlivými a demokratickými zákonmi - ako napokon celý politický a spoločenský život. Je zrejmé, že okrúhly demokratický stôl chtiac-nechtiac potvrdzuje líniu, vedenú naprieč slovenskou spoločnosťou, a pomáha vytvára vo verejnosti dojem, že súčasné opozičné strany sa síce odlišujú riešeniami akútnych spoločenských problémov, ale sú ochotné o nich diskutovať na dohodnutom ihrisku a podľa dohodnutých pravidiel. Na rozdiel od súčasnej vládnej koalície, ktorá sa od nich odlišuje nielen nedodržiavaním mantinelov, ale aj zmenou pravidiel počas hry. (S bejzbalovou pálkou sa za šachový stôl tesne po ohrození vlastného kráľa nenastupuje ani v rovníkovej Afrike.) Ak P. Hamžík tvrdí, že "v predvolebnom období si síce budeme konkurovať svojimi politickými programami, ale sú tu otázky a problémy, kde musíme ťahať za jeden povraz", ak P. Kanis predpokladá, "že veľké nebezpečenstvo bude po voľbách v konflikte medzi novou parlamentnou väčšinou a dožívajúcou exekutívou z minulého volebného obdobia", hovoria o tom istom - o blížiacej sa volebnej konfrontácii, do ktorej nejde opozícia bezbranná a nepripravená, hoci tak v NR SR neraz vyzerá...