SNS by sa iste mohla cítiť dotknutá, že poslanci HZDS neodhlasovali jej návrh na novelu ústavy a vzápätí hlasovali za obsahovo identický návrh vlády. Dotknutá by však mohla byť aj SDĽ, ktorá podobný návrh neúspešne predložila už dávnejšie a SNS ho iba ...
Ondrej Dostál
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
SNS by sa iste mohla cítiť dotknutá, že poslanci HZDS neodhlasovali jej návrh na novelu ústavy a vzápätí hlasovali za obsahovo identický návrh vlády. Dotknutá by však mohla byť aj SDĽ, ktorá podobný návrh neúspešne predložila už dávnejšie a SNS ho iba upravila. A dotknutá by mohla byť aj SDK, ktorá s ideou preniesť právomoc prezidenta vymenovať a odvolávať vládu na predsedu NR SR vyšla ako prvá a očakávala v tejto veci spoločný postup opozície, ale SDĽ dala návrh do parlamentu sama. Všetci však v tejto chvíli považujú za dôležitejšie, že novela bola schválená.
Novela je jediným splneným bodom petície SDK a MK za spravodlivý volebný zákon, priamu voľbu prezidenta a zamedzenie ústavnej kríze. Parlament neprijal ústavný zákon o priamej voľbe prezidenta a naopak nekorektným spôsobom krátko pred voľbami zmenil volebný zákon. A ani presunutie prezidentských právomocí na predsedu NR SR sa iste neuskutočnilo len preto, že by koaliční poslanci náhle začali rešpektovať názor občanov, ktorí podpísali opozičnú petíciu. Napriek tomu nebola petícia zbytočná. Spolu s iniciatívami, ktoré jej predchádzali, totiž do značnej miery splnila svoj účel. Minuloročná petičná akcia za referendum, opakované návrhy ústavného zákona o priamej voľbe prezidenta, odpor opozície voči snahe o zmenu volebného zákona, petícia SDK a MK i návrh novely ústavy z dielne SDĽ - za tým všetkým sa skrýva spoločný cieľ: zabezpečenie korektného priebehu parlamentných volieb a následného odovzdania moci novej vláde. Práve to bolo totiž uprázdením prezidentského kresla a snahou zmeniť volebný zákon najviac ohrozené. Prezidentské kreslo je síce stále prázdne a volebný zákon bol zmenený, ale hrozba nedemokratického vývoja je dnes o poznanie menšia, ako sa ešte pred pár mesiacmi zdalo. Nový volebný zákon má mnoho závažných nedostatkov, určite nie je spravodlivý a zrejme je aj protiústavný, ale nedostala sa do neho idea nahradiť volebné komisie zložené zo zástupcov kandidujúcich strán štátnymi úradníkmi. To zaručí, že voľby prebehnú aj pod kontrolou opozície a prípadný pokus o sfalšovanie ich výsledkov bude možné odhaliť. Podobne sa nepodarilo zabezpečiť zvolenie prezidenta, ale jeho úlohy prijať demisiu starej a vymenovať novú vládu sa zhostí predseda parlamentu. To odstraňuje najvážnejšiu hrozbu ústavnej krízy po voľbách. A to iste nie je málo. Podpisy občanov teda nevyšli úplne nazmar.
Práve ste prekročili povolený počet zariadení
Váše aktívne predplatné umožňuje prístup k zamknutému obsahu iba obmedzenému počtu prehliadačov.
Aby ste mohli pokračovať v čítaní článku na tomto zariadení/prehliadači, upravte si, prosím, zoznam zaregistrovaných zariadení v nastaveniach vášho profilu.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G2GSR na číslo 8787.
Pošlite SMS s textom H2GSR na číslo 8787.