Autor je teológ a spisovateľ
V bývalom kráľovskom sídle nad Parížom, v zámku Condé Chantilly, je dnes jedna z najväčších zbierok renesančného umenia v Európe. Najvzácnejším dielom však nie je obraz, ale Les Très Riches Heures du duc de Berry od bratov Limbourgovcov z 15. storočia.
Kniha predstavuje v mnohých ohľadoch vrchol stredovekej miniatúry a kaligrafie a galéria princov Condé na zámku ho označuje za jednu z najvzácnejších kníh sveta, popri bohatom kodéxe Leicester od da Vinciho, ktorý bude budúci rok vďaka svojmu majiteľovi Billovi Gatesovi vystavený v galériách Uffizi vo Florencii.
Limbourgovský ateliér zhotovil pre vojvodu z Berry knihu pozostávajúcu z 206 listov, obsahujúcu 66 veľkých a 65 malých miniatúr. Všetky zobrazujú, ako bolo zvykom v obľúbených knihách času - ako by sme preložili ich názov - rôzne ročné obdobia v klasickom liturgickom alebo symbolickom vyobrazení.
Jednou z veľkých noviniek nizozemského ateliéru je, že do stredu zobrazeného plynúceho času leta, žatvy, jesenných poľovačiek a podobne umiestnil človeka.
Človek merajúci čas
Podobný prienik alegórie na plynúci čas, čas prírodných cyklov, obradov a s nimi spojenej práce a existencie nájdeme na freske v Palazzo Pubblico v Sienne. Allegoria ed Effetti del Buono e Cattivo Governo od Ambrogio Lorenzetti , ktorá rovnako pochádza z 15. storočia.
Lorenzettiho vyobrazenie dobrej a zlej vlády, času hojnosti a mieru a času deštrukcie je monumentálnym príbehom o verejnom a politickom čase, v strede ktorého už nie sú iba alegorické postavy, ale ich súčasťou je aj moderný človek. Začínajúca západoeurópska renesancia dáva do stredu umeleckého stvárnenia času človeka, už nie je ako obeť neviditeľnej sily plynúcich rokov, ale ako mierku a pána času.